Clicky


BE-Trans schaft 100 nieuwe DAF XF vrachtwagens aan

BE-Trans schaft 100 nieuwe DAF XF vrachtwagens aan
13-07-2016 18:07 | Nieuw Materieel | auteur Redactie [FE]

GEEL(B) - BE-Trans uit het Belgische Geel, dat ook nog over een vestiging in het Antwerpse havengebied beschikt, neemt verspreid over 2016 en 2017 100 nieuwe DAF XF Euro 6 vrachtwagens in gebruik.

BE-Trans mag als een stevige groeier beschouwd worden. Sterker nog, tussen 2008 en 2012 verdubbelde het bedrijf qua aantal voertuigen, omzet en winst en het deed dat kunststukje nog eens over tussen 2012 en 2016. Nu slaat het bedrijf ook resoluut de weg van de logistiek in met een nieuw magazijn van 10.000 m² met bijbehorende 3.000 m² kantoorruimte in Geel.

Toch wil zaakvoerder Bert Vranckx niet te snel groeien. Een groei van 10 tot 15 procent per jaar is zijn objectief.

"Te snel groeien houdt risico's in en is dus eigenlijk niet gezond. Wij groeien ook niet om te groeien, maar omdat we nieuwe klanten binnenhalen, samen met onze bestaande klanten groeien en ons aandeel bij die bestaande klanten kunnen opdrijven. Zoiets kan je echter alleen maar als je jezelf als een totaalaanbieder kan profileren. Vandaar dat wij naast transport ook logistiek aanbieden en ons meer en meer ontpoppen tot een logistieke dienstverlener die one stop shopping aan zijn klanten aanbiedt", vertelt Bert Vranckx, die in 1998 als eigenrijder met één vrachtwagen begon.

Als eind 2017 de honderd nieuwe DAF XF 440 Euro 6 geleverd zijn, zal het wagenpark boven de 200 trekkende voertuigen uitkomen, want 50 procent van deze nieuwe reeks DAF Trucks vormen een uitbreidingsinvestering. Daardoor zal het aandeel van DAF in de BE-Trans vloot opgelopen zijn tot zowat 70 procent. 30 van de 100 nieuwe trekkers zijn DAF XF FTG Euro 6, de overige 70 zijn FT-uitvoeringen.

"Wij hebben gekozen voor de zuinige MX-11 motor met 440 pk, alle trucks zijn Space Cab uitvoeringen en kregen een standairco mee. Dankzij deze investering in standairco’s van TRP zullen onze nieuwe voertuigen tot 70 ton C0² minder uitstoten de komende jaren, wat een sterke vergroening van het wagenpark betekend. De DAF XF FTG Euro 6 zal vooral gebruikt worden voor het vervoer van twee twintig voet containers. Zij moeten ons behoeden voor aslastovertredingen, die bijzonder duur beboet worden", stelt Bert Vranckx.

Containervervoer en huifwagenvervoer vormen immers de twee steunpilaren van het in heel Europa actieve transportbedrijf, dat van Duitsland, Frankrijk en Roemenië zijn voornaamste bestemmingen maakt.

BE-Trans koppelt de aankoop van zijn trucks aan een onderhoudscontract op vijf jaar.

"Wij zijn volop aan het overschakelen van zelf het onderhoud doen naar het uitbesteden ervan aan Garage Peeters uit Herentals. Door een onderhoudscontract af te sluiten waarin buiten de banden en de brandstof alles inbegrepen is, kiezen wij voor zekerheid", verduidelijkt Bert Vranckx, die er meteen aan toevoegt dat hij bijzonder gecharmeerd is door de soepelheid van DAF inzake de buy back van zijn voertuigen: "Het is onze bedoeling om de voertuigen na vijf jaar te vervangen, maar omdat we een open buy back hebben afgesloten, zijn we zelfs op dat moment nog vrij om zelf te kiezen wat we met die trucks doen."

De zuinigheid van de DAF XF Euro 6 was voor BE-Trans de voornaamste reden om resoluut te kiezen voor 100 nieuwe trucks uit Eindhoven. "Wij gaan niet voort op de cijfers uit de catalogus van een constructeur, maar meten daadwerkelijk zelf minutieus het verbruik van onze voertuigen. Wij hebben hiervoor trouwens voltijds twee personen in dienst, die niets anders doen dan rijopleidingen geven en de resultaten van het verbruik in kaart brengen. En daaruit bleek dat de eerste DAF XF Euro 6 vrachtwagens, die wij in 2015 kochten, beduidend zuiniger zijn dan de andere merken uit onze vloot. Daarnaast blinkt DAF ook uit inzake prijs/kwaliteitsverhouding en beschikken zij met Garage Peeters over een concessiehouder die over een jonge spirit beschikt, waarbij een jong management en een al even jong team voldoende dynamiek en klantvriendelijkheid bieden om een perfecte service te leveren", getuigt Bert Vranckx.

BE-Trans investeert dit en volgend jaar alles samen voor 15 miljoen euro op Belgische bodem. Naast zowat 7 miljoen euro in 100 nieuwe trucks en 1 miljoen euro in nieuwe opleggers is er immers het nieuwe magazijn langs de E313 in Geel, dat in de zomer in gebruik genomen zal worden en waar eveneens een investering van 7 miljoen euro mee gemoeid is. "Bovendien vertienvoudigen we onze kantoorruimte, die boven dit nieuwe magazijn van 10.000 m zal komen. Na een derde verhuizing van onze kantoren op tien jaar tijd, hebben we bewust gekozen voor wat reserveoppervlakte, die toekomstige groei kan opvangen", legt Bert Vranckx uit.

En dat die groei er zal komen, lijkt een vaststaand feit, want er zijn momenteel al plannen voor een bijkomend magazijn vlak naast het nieuwe magazijn.