Clicky


D66: Frans minimumloon, maximale rompslomp voor Europees wegvervoer

D66: Frans minimumloon, maximale rompslomp voor Europees wegvervoer
07-07-2016 10:55 | Transport | auteur Redactie [FE]

BRUSSEL - D66-Europarlementariër Matthijs van Miltenburg is zeer kritisch over de manier waarop Frankrijk het minimumloon in de internationale transportsector toepast. “Natuurlijk is D66 voorstander van stevige sociale bescherming en eerlijke concurrentie in de transportsector. Maar Frankrijk misbruikt de wetgeving om de eigen transportbedrijven te bevoordelen. De extra administratieve rompslomp en kosten zijn zo fors, dat het er op lijkt dat Frankrijk vooral goedkope buitenlandse chauffeurs van de Franse wegen wil weren en een protectionistische koers vaart”, aldus de D66’er.

Overbodige obstakels

De Europese Commissie heeft Frankrijk onlangs al gemaand zich aan de Europese regels voor het vrij verkeer van goederen en van diensten te houden. Internationale transportbedrijven moeten een speciaal formulier invullen en een vertegenwoordiger aanstellen in Frankrijk die 24/7 beschikbaar is voor Franse handhavingsinstanties.

Van Miltenburg: “Door de Franse regels worden buitenlandse vervoerders geconfronteerd met extra administratieve rompslomp. Zij moeten op elk moment bijvoorbeeld de arbeidscontracten van buitenlandse chauffeurs, recente loonstroken en bewijzen van betaling kunnen tonen. Dit leidt tot overbodige administratieve obstakels die het functioneren van de interne markt ernstig beperken.”

Stop handhaving

Donderdagmiddag debatteert het Europees Parlement over de toepassing van het minimumloon in de internationale transportsector. Van Miltenburg zal Eurocommissaris Bulc oproepen om met Frankrijk in gesprek te gaan om de handhaving van de regels voor de internationale transportsector voorlopig uit te stellen.

“De Commissie vindt dat Frankrijk inbreuk maakt op het Europese principe van vrij verkeer van goederen en diensten. Ondertussen lopen buitenlandse chauffeurs het risico op een fikse boete als zij niet aan de Franse regels voldoen. D66 wil dat Frankrijk de handhaving per direct opschort zodat buitenlandse transporteurs niet onterecht beboet worden”, aldus Van Miltenburg.