Clicky


Wijziging vaarroute Middensluis IJmuiden

Wijziging vaarroute Middensluis IJmuiden
06-07-2016 10:45 | Werkzaamheden | auteur Redactie [FE]

IJMUIDEN - Op woensdag 6 juli wordt de vaarweg van de Middensluis in het Middenbinnentoeleidingskanaal verplaatst. Hierdoor ontstaat de benodigde werkruimte voor de bouw van de nieuwe zeesluis in IJmuiden.

Voor de realisatie van deze grootste zeesluis ter wereld moeten over grote lengte muren en wanden worden gemaakt. Deze werkzaamheden starten in de zomer.

Vanaf 6 juli gelden nieuwe maatregelen voor de Middensluis. Schepen langer dan 125 meter en breder dan 19 meter mogen niet meer door de Middensluis. Schepen die wel in de Middensluis geschut worden en normaal van loodsplicht zijn vrijgesteld, krijgen vanwege de aangepaste vaarweg éénmalig een loodsplicht opgelegd voor zowel één inkomende als een uitgaande reis. Scheepvaart is via de gebruikelijke middelen hiervan op de hoogte gesteld. De verkeersleiders van Havenbedrijf Amsterdam zorgen voor een veilige en vlotte doorgang van schepen langs het bouwterrein.

Aanleg grootste zeesluis ter wereld

De komende jaren werkt aannemersconsortium OpenIJ, in opdracht van Rijkswaterstaat, aan de nieuwe sluis, die 70 meter breed, 500 meter lang en 18 meter diep zal worden. De zeesluis in IJmuiden wordt hiermee de grootste zeesluis van de wereld. Na bijna 100 jaar is de Noordersluis in IJmuiden aan vervanging toe.

Een nieuwe grotere zeesluis biedt ruimte aan de steeds grotere en nieuwe generatie zeeschepen. Bovendien wordt hiermee de bereikbaarheid van de haven van Amsterdam verbeterd en de economie in de regio gestimuleerd. Niet alleen vanwege de omvang een uitdagend werk, want tijdens de bouw moeten zowel de wegverbinding over het sluizencomplex als het sluizencomplex zelf zo veel mogelijk ongehinderd bereikbaar blijven. Er wordt dus gebouwd met weinig ruimte. De aanleg start in 2016. De nieuwe sluis is naar verwachting in 2019 beschikbaar voor de scheepvaart.

Het project is een samenwerkingsverband van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Noord-Holland, de gemeente Amsterdam, Havenbedrijf Amsterdam NV en de gemeente Velsen. Dit project wordt medegefinancierd vanuit het CEF (voorheen TEN-T) programma van de Europese Unie.