Clicky


D66: Kabinet moet extra stap zetten bij delen informatie vliegen over conflictgebieden

D66: Kabinet moet extra stap zetten bij delen informatie vliegen over conflictgebieden
01-07-2016 09:32 | Algemeen | auteur Redactie [FE]

DEN HAAG - D66 Tweede Kamerlid Salima Belhaj vindt het een eerste stap dat het kabinet een convenant heeft gesloten met de in Nederland gevestigde luchtvaartmaatschappijen en de pilotenvakbond over het delen van dreigingsinformatie voor passagiersvliegtuigen. Met dit convenant wordt een einde gemaakt aan het houtje-touwtje uitwisselen van informatie tussen de veiligheidsdiensten en de luchtvaartmaatschappijen.

In het convenant staat echter ook dat deze diensten alleen dreigingsinformatie kunnen delen die als “bijvangst” van lopende onderzoeken is ingewonnen. Gerichte, zelfstandige onderzoeken naar risico’s voor de burgerluchtvaart in bepaalde gebieden lijken daarmee uitgesloten.

Belhaj: “De verschrikkelijke MH17-ramp is nu bijna twee jaar geleden. In het convenant wordt nu de bestaande praktijk vastgelegd. Wat D66 betreft is dat pas de eerste stap. Het is teleurstellend dat het kabinet niet de extra stap zet. D66 wil dat het kabinet gericht informatie verzamelt om luchtvaartmaatschappijen te helpen om risico’s in kaart te brengen over het vliegen over conflictgebieden.” 

Capaciteit bij veiligheidsdiensten

In het convenant staat bovendien niet hoeveel extra middelen of capaciteit het kabinet beschikbaar stelt voor deze belangrijke nieuwe taak van de veiligheidsdiensten. Er wordt door dit kabinet nog steeds bezuinigd bij de NCTV.

Belhaj: “Afgelopen maart steunde de Tweede Kamer het voorstel van D66 waarin het kabinet wordt opgeroepen om genoeg middelen en menskracht beschikbaar te stellen aan de Nederlandse inlichtingen- en veiligheidsdiensten om deze informatie uit te wisselen. In het convenant is daarover niks concreets opgenomen. D66 wil dat het kabinet het aangenomen voorstel van D66 gaat uitvoeren.”

Vliegroutes openbaar

D66 wil dat informatie over de bestaande en voorgenomen routes van maatschappijen openbaar gemaakt wordt. Enkele maatschappijen hebben hier al voor gekozen.

Belhaj: “Bij het kopen van een ticket hebben reizigers wat D66 betreft het recht te weten welke vliegroute gepland is. Op die manier kan de consument dit meewegen in de keuze bij het kopen van het vliegticket.”