Clicky


Freddy Borghuis koopt Crown Edition Scania R450 Topline

Freddy Borghuis koopt Crown Edition Scania R450 Topline
30-06-2016 10:37 | Nieuw Materieel | auteur Redactie [FE]

RUURLO - Recent ruilde Freddy Borghuis uit Ruurlo zijn geliefde Scania Red Passion met de machtige 580 pk V8 motor in voor een R450 Topline LA4x2MNB Crown Edition. En niet zo maar één. Freddy wist precies wat hij wilde: een ingetogen mooie truck in zijn eigen bedrijfskleur saffier blue metallic. Daarbij keek hij zowel naar de veiligheid, de economie als het comfort. Als één van de eersten in Nederland heeft hij voor de truck een contract afgesloten met flexibel onderhoud.

“Ik wilde persé een Crown Edition omdat die met onder meer climate control en xenon verlichting veel extra’s heeft die mij aanspreken”, vertelt Borghuis.

“Bovendien is het de eerste die bij mij in de buurt is afgeleverd. Maar de eigenlijke spreekwoordelijke kroon op het werk heb er ik zelf opgezet. Daarbij heb ik om te beginnen eerst naar de economie gekeken. Met die Red Passion voelde ik mij elk moment van de dag mr. Scania. Maar wij rijden veel geconditioneerd en daarbij had ik dat enorme vermogen steeds minder nodig. Omdat ik hele goede geluiden uit de markt hoorde over de 450 pk SCR-only motor heb ik daarvoor gekozen. En ik moet zeggen: ik ben diep onder de indruk. De eerste week heb ik hem stevig aangesproken maar bleef toch onder de 30 liter op de honderd. Vanaf de tweede week ben ik rustiger gaan rijden en nu zit op 26,2 liter. En de auto is nog niet eens ingereden! Het is de nieuwste en meteen de zuinigste auto in mijn vloot. Onze ervaringen waren zo goed dat we inmiddels een tweede R450 hebben besteld.”

Het was niet alleen de zuinige motor dat er wederom voor Scania is gekozen. “Door de vriendelijke ontvangst, het adequaat reageren op mijn vragen en de totale klantbeleving die ik ervaar bij de dealer in Gaanderen was het voor mij geen moeilijke keus”, aldus Freddy.

Er is gekozen voor een volledig luchtgeveerd chassis met vier balgen op achteras. “Dat geeft heel veel comfort en stuurprecisie, vooral op de vaak slechte Belgische wegen waar ik veel rijd. Voor de veiligheid heb ik uiteraard standaard LDW en AEB. Daar zit voor mij ook nog ACC, vrijloop retarder en een voorzichtcamera op. Natuurlijk heb ik ook het GPS gestuurde Scania Active Prediction: dat scheelt toch weer wat liters.”

Om het onderhoud aan de truck zo efficiënt mogelijk te laten verlopen koos Freddy voor een onderhoudscontract met flexibel onderhoud. De Scania Communicator in de truck ‘informeert’ automatisch de werkplaats wanneer onderhoud nodig is en welk onderhoud moet plaatsvinden. De werkplaats neemt dan contact op met de klant om het onderhoud in te plannen.

Omdat gedetailleerd bekend is welke onderdelen en middelen de truck nodig heeft, kan de beurt volledig worden voorbereid. De stilstandtijd kan zo tot een minimum beperkt worden en kan het voertuig weer snel zijn investering waarmaken.

Freddy heeft zich verder helemaal uitgeleefd in de details van het voertuig. “Ik vind het Scania Chrome Pakket heel compleet met de verchroomde naam op de grille, de glimmende deurhandels en de chromen afwerking rond de lampen en de luchtinlaten. Maar ik heb er zelf toch nog een subtiel streepje langs de zijbeplating aan toegevoegd. En natuurlijk dragen de Durabright lichtmetalen velgen ook bij aan het resultaat. Ik heb twee luchthoorns laten monteren, maar weer geen rekje met grote Hella’s. Die had ik wel op de vorige truck, maar ik vind de standaard verstralers in de zonneklep net even meer sjiek. En natuurlijk is de naamplaat in led verlicht. Het prettige is dat de auto helemaal bij de Central Delivery Workshop in Zwolle is opgebouwd. Zo kwam hij kant en klaar naar de dealer en heb ik ook alle extra’s eigenlijk af-fabriek én had ik een korte doorlooptijd.”

Binnen in de auto is het allemaal leer wat de klok slaat. “Ik was verbaasd dat ik het niet in beige of zwart kreeg maar in stijlvol grijs”, geniet Freddy. “Dat is toch weer even anders. Ik ben ook blij met de nieuwste Dometic standairco.”

De auto is verder voorzien van een premium radio met navigatie, de luxe chauffeursstoel en een grote sinusomvormer.”Voor de Senseo?”, willen wij weten. “Een Senseo?”, snuift Freddy. “Dat is wel héél erg jaren negentig. Ik heb er natuurlijk wél even een echte Nespresso in laten monteren. What else?”