Clicky


'Migranten proberen met tonnen afval verkeersstroom Noordzee-havens te blokkeren'

'Migranten proberen met tonnen afval verkeersstroom Noordzee-havens te blokkeren'
27-06-2016 19:20 | Transport | auteur Redactie [FE]

ZOETERMEER - Transport en Logistiek Nederland (TLN), de Belgische organisaties FEBETRA en TLV, de Britse Freight Transport Association FTA en de Franse vervoerdersorganisatie FNTR luiden de noodklok over de veiligheidssituatie in de havens langs de Noordzeekust. Daar gooien migranten dagelijks zo’n dertig ton, dat is ongeveer een volle vrachtwagen, aan afval op de toegangswegen.

Zij proberen hiermee de verkeersstroom te blokkeren en in vrachtauto’s te kruipen om Engeland te bereiken. Dit leidt tot onveilige situaties voor chauffeurs, veel vertraging en schades aan materieel en lading. De organisaties vragen gezamenlijk om extra maatregelen van de Franse, Britse en Europese overheden.

Tijd voor aanvullende maatregelen

Ruim een jaar geleden was de terminal van EuroTunnel en de toegangsweg er naartoe het voornaamste doelwit van migranten. De beveiliging is daar enorm opgeschroefd. Transportbedrijven hebben in samenwerking met UK Border Force een compleet protocol ontwikkeld waarmee alles wordt gedaan om migranten in vrachtauto’s te voorkomen. Dubbele hekwerken en strenge controles op de treinterminal hebben hun vruchten ook afgeworpen. De problematiek verplaatst zich nu naar de haven van Calais; maar ook naar Dieppe, Duinkerke, Zeebrugge en de Nederlandse havens.

TLN en zusterorganisaties pleiten voor diverse maatregelen om de veiligheid van chauffeurs en transport te verbeteren:

  • Uitbreiding van de hondencontroles in de haven van Calais.
  • Vrijwaring van vervolging als er ná de controles nog migranten in vrachtauto’s worden aangetroffen. Op dit moment worden chauffeurs alsnog zwaar beboet als er ondanks alle voorzorgsmaatregelen en controles migranten in de vrachtauto worden aangetroffen. Boetes lopen op tot 2.000 euro per aangetroffen migrant.
  • Zelf gaat de sector een meldsysteem ontwikkelen, zodat chauffeurs incidenten in de havens eenvoudig kunnen melden. Door beter inzicht in de situatie kunnen chauffeurs beter en sneller geholpen worden en chauffeurs kunnen gewaarschuwd worden voor gevaarlijke situaties.

Intensievere informatie-uitwisseling en samenwerking

Met het verplaatsen van de problemen zien we ook in Nederland een toename van problemen. TLN pleit dan ook voor een gecoördineerde, gezamenlijke aanpak tussen publieke autoriteiten zoals douane en marechaussee en private partijen als transportbedrijven en hun vertegenwoordigers.

De actuele situatie vraagt om snellere en intensievere informatie-uitwisseling. Een goed voorbeeld is de aanpak van transportcriminaliteit, waar transportbedrijven zeer vroeg worden geattendeerd op risicolocaties en hun voorzorgsmaatregelen kunnen treffen.