Clicky


Nedcargo laat nieuw duurzaam containerschip bouwen speciaal voor Alpherium

Nedcargo laat nieuw duurzaam containerschip bouwen speciaal voor Alpherium
23-06-2016 13:16 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

ROTTERDAM - Nedcargo International, het moederbedrijf van Alpherium, laat een nieuw container binnenvaartschip bouwen. Dit schip is speciaal voor het Alpherium ontworpen en is een zeer innovatief en zuinig schip.

Tijdens de Electric & Hybride 2016 beurs op de RAI werd het contract getekend tussen scheepsbouwer Concordia Group en Nedcargo International BV.

Managing Director Bert van Grieken van Nedcargo Multimodal: ”De Gouwenaar 2, zoals we hem nu al noemen, is speciaal ontworpen om binnen de toegestane maximale afmetingen op de Gouwe geen 42 maar 52 volle bier containers te kunnen transporteren. Ook zal het schip 25 procent minder brandstof verbruiken dan een standaard schip van deze afmetingen. Met alle laatste technieken en een nieuw hydrodynamisch scheepsontwerp gebruiken we slechts twee diesel generatoren van 192KW per stuk om de elektrische voortstuwing van stroom te voorzien. Stel je voor; dat zijn 2 standaard diesel motoren die in een moderne auto zitten. Dit schip zal het eerste schip zijn dat voldoet aan de CCR 2020 normen.”

Koedood Dieselservice B.V. en Oechies Elektrotechniek de voortstuwing te leveren voor het nieuw te bouwen schip van NedCargo. Het schip gaat containers varen met een Baumüller elektromotor van 600 kW.Koedood Dieselservice B.V. en Oechies Elektrotechniek de voortstuwing te leveren voor het nieuw te bouwen schip van NedCargo. Het schip gaat containers varen met een Baumüller elektromotor van 600 kW.

Volgens Bert van Grieken is dit een welkome uitbreiding van de vloot omdat het Alpherium een flinke groei verwacht en nu voldoende capaciteit heeft om ook continentale stromen te gaan vervoeren. 

Diederik Antvelink, oprichter en mede-eigenaar van Nedcargo Internationaal vindt dit de eerste stap naar een klimaat neutrale corridor op de Gouwe. De komende 4 jaar wordt er gewerkt aan het vervangen van de diesel generatoren door een waterstof cel om zodoende de uitstoot van CO2 tot nul te reduceren. 

De waterstof technologie is reeds aanwezig, maar is tot nu toe te kostbaar om op een schip te gebruiken. Maar met de plannen van Nedcargo op Steekterpoort - het bedrijven terrein naast het Alpherium - kunnen binnen 4 jaar grote stappen richting haalbaarheid genomen worden. Via een zonnepark bovenop het nieuwe Distributiecentrum (40.000m2) en windturbines rondom het Alpherium kan er groene energie in overvloed opgewekt worden.

Antvelink hoopt op steun vanuit de overheid en de kennisinstituten om dit project binnen 4 jaar voor elkaar te krijgen.

Directeur van Grieken vervolgt dat Alpherium een klimaat neutrale corridor gaat worden die niet stopt bij het varen: “Er zijn ook al proeven met elektrische trucks en we gaan binnenkort ook met HVO (duurzame biodiesel) proeven starten De laatste kilometers kunnen we dan ook klimaat neutraal afleggen.”

Roderick de la Houssaye, samen met Diederik Antvelink oprichter en eigenaar van Nedcargo is trots op alle ontwikkelingen en de positieve energie die dit soort momenten opwekt bij alle medestanders voor klimaat neutrale logistiek: Om dicht bij huis te blijven vergelijkt De la Houssaye de reis naar een klimaat neutrale logistiek met een kroegentocht: “Je begint met een klein groepje vrienden en iedere kroeg is een stapje de goede richting op. Gaandeweg haken er meer mensen aan. Dit schip is weer een dergelijk moment. Op dit moment hebben we een aantal kroegen gehad en we hebben het naar ons zin, maar we hebben nog een aantal kroegen te gaan. En daar verheugen wij ons op. Iedereen die gelooft in onze tocht kan aansluiten!”

Het schip Gouwenaar 2 zal in juli 2017 in de vaart komen. Een tweede schip staat in optie en zal naar verwachting eind 2016 afgeroepen worden.