LVNL onderschrijft rapport over separatie-onderschrijding Uitgeest

LVNL onderschrijft rapport over separatie-onderschrijding Uitgeest
28-05-2013 10:30 | Algemeen | auteur de redactie
Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) onderschrijft het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) naar het voorval 'afstandsverlies tussen twee vliegtuigen boven Uitgeest van 13 november 2012'. De belangrijkste leerpunten hebben reeds een plek gekregen in het veiligheidsprogramma van LVNL. Verder is LVNL met de bestuurlijke omgeving in gesprek over communicatie bij dergelijke voorvallen, zodat zij tijdig kunnen worden geïnformeerd en onnodige maatschappelijke onrust kan worden voorkomen.

Situatieschets
Op 13 november 2012 rond kwart voor acht in de ochtend zijn twee vliegtuigen tijdens het parallel naderen van de Polderbaan (18R) en de Zwanenburgbaan (18C) op de luchthaven Schiphol dichter bij elkaar gekomen dan volgens de regels is toegestaan. Er was sprake van een zogenoemde separatie-onderschrijding.


LVNL heeft de separatie-onderschrijding volgens de voorschriften gemeld bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid. De twee betrokken vliegtuigen waren een Boeing 737 en een Airbus 330. Rond dit tijdstip zijn de Polderbaan en de Zwanenburgbaan in gebruik voor landingen vanuit het noorden en de Aalsmeerbaan (18L) voor starts naar het zuiden.

Verkeersbeeld
De luchtverkeersleiding hanteert een standaardprocedure voor het naderen van banen die parallel aan elkaar liggen, zoals de Polderbaan en de Zwanenburgbaan. Vliegtuigen beginnen de nadering van de Polderbaan vanaf een hoogte van tweeduizend voet, ruim zeshonderd meter. Voor de Zwanenburgbaan wordt genaderd vanaf drieduizend voet, ruim negenhonderd meter. Hierdoor is de verticale afstand tussen de naderingen zeker gesteld, ook in het bijzondere geval dat zij de eindnadering niet goed inzetten en doorvliegen richting de andere baan.

In de aanloop naar het voorval is er tijdelijk geen vliegverkeer dat nadert voor de Polderbaan. Daarom besluiten de naderingsverkeerleiders om een aantal vluchten de nadering voor de Zwanenburgbaan vanaf een hoogte van tweeduizend voet te laten aanvangen. Zo kan het verkeer efficiënter worden afgehandeld.

Op een gegeven moment maakt de Boeing als enige vlucht een nadering voor de Polderbaan op de standaard hoogte van tweeduizend voet. De eerder gemaakte afspraak, over het vanaf tweeduizend voet naderen van de Zwanenburgbaan, wordt niet teruggedraaid. Hierdoor naderen de Boeing en de Airbus voor beide landingsbanen op dezelfde hoogte.

Waarnemen en handelen
Bij parallelle naderingen is er voor de beide landingsbanen een aparte naderingsverkeersleider actief. Beide naderingsverkeersleiders onderkennen de situatie bij het indraaien van de Boeing voor de nadering naar de Polderbaan. De horizontale afstand tussen beide vliegtuigen is op dat moment 5,7 nautische mijl, ongeveer 10,5 kilometer. Wanneer vliegtuigen in het naderingsgebied van Schiphol op gelijke hoogte vliegen dient hun minimale afstand, ofwel separatie, tenminste 3 nautische mijl te zijn, ongeveer 5,4 kilometer.

Luchtverkeersleiders zijn getraind om fouten die door henzelf of anderen worden gemaakt snel waar te nemen en op te lossen. In deze situatie erkennen de luchtverkeersleiders de dreigende separatie-onderschrijding tijdig en handelen zij op de snelst mogelijke manier. Zij informeren de cockpitbemanningen over het verkeer en geven hen de verantwoordelijkheid voor het op voldoende afstand van elkaar blijven van beide vliegtuigen, zoals beschreven in internationale regelgeving.

Onder de gegeven zichtomstandigheden kunnen beide bemanningen elkaar goed visueel waarnemen. Zij worden door de naderingsverkeersleiders op de hoogte gebracht van de situatie. Beiden melden dat ze elkaar in zicht hebben. Zij bevinden zich op dat moment op een afstand van 1,9 nautische mijl, zo’n 3,5 kilometer, van elkaar. De horizontale afstand tussen beide vliegtuigen wordt minimaal 0,6 nautische mijl, ruim een kilometer, met een hoogteverschil van honderd voet, ongeveer dertig meter.

Gedurende dit deel van de vlucht wordt meerdere malen geverifieerd bij de vliegers of zij het andere vliegtuig visueel waarnemen. Zo wordt zeker gesteld dat er geen conflictsituatie ontstaat. Beide vliegers melden dat de boordwaarschuwingssystemen geen TCAS Resolution Advisory geven, maar wel een TCAS Traffic Alert. Dit betekent dat de systemen hen een waarschuwing geeft over ander verkeer dat bij hen in de buurt vliegt.

Aanbevelingen LVNL
Naar aanleiding van het incident bij Uitgeest zijn in het LVNL onderzoek de volgende aanbevelingen gedaan:
1. Implementeren van Short Term Conflict Alert (STCA) systeem voor naderingsverkeersleiding. Deze aanbeveling vraagt een uitvoerig ontwikkelproject vanwege nauwkeurige afstemming op alarmering specifiek voor dergelijke voorvallen. LVNL heeft ervaring opgedaan met het implementeren van een dergelijk systeem bij de ontwikkeling van RIASS. LVNL vindt het van belang dat deze activiteit nu wordt geïnitieerd zodat dit systeem op langere termijn een verbetering van de veiligheid bij de naderingsverkeersleiding zal bewerkstelligen.

2.Het voorval wordt intern LVNL uitgebreid toegelicht, zodat de resultaten van het onderzoek breed binnen LVNL bekend worden.

Lees ook:
» Onderzoek: geen 'bijna-botsing' boven Uitgeest [+video]


Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,776
Diesel1,478

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Rijverboden