Weginspecteurs druk met vrachtwagens en zondagsrijders na afsluiting Velsertunnel

Weginspecteurs druk met vrachtwagens en zondagsrijders na afsluiting Velsertunnel
09-06-2016 19:39 | Weer en Verkeer | auteur Redactie [FE]

IJMOND - Een brandende auto voor de Wijkertunnel, een botsing of een vrachtwagen met een klapband. Sinds de sluiting van de Velsertunnel zet Rijkswaterstaat extra weginspecteurs in om de snelwegen in de IJmond na een incident zo snel mogelijk vrij te maken. Weginspecteur Stefan Shaw: "Je merkt dat het drukker is. Als er wat gebeurt, staat het verkeer eerder vast."

Een normale, 8-urige dienst van weginspecteur Shaw telt zo’n drie pechgevallen, een botsing en een handvol te hoge vrachtwagens bij de Wijkertunnel. Met zijn opvallende gele motor zoeft hij erheen om het probleem zo snel mogelijk op te lossen. In totaal staan er drie weginspecteurs per dag paraat in het gebied rond de Velser- en Wijkertunnel: twee in een pick-up en één op de motor. Binnen een kwartier zijn ze ter plaatse.

Drukte op de weg

De toegenomen drukte tijdens de spits zorgt ervoor dat ook kleine pechgevallen een grote impact kunnen hebben, iets dat Shaw dagelijks op de weg ziet. "Voor de sluiting van de Velsertunnel was het verkeer verspreid over twee tunnels. Nu gaat alles over de A9. Als er wat gebeurt, staat het verkeer eerder vast. Voor ons is het extra belangrijk om het verkeer zo snel mogelijk weer aan de gang krijgen."

De meeste pechgevallen zijn relatief onschuldig: een lege tank, een lekke band of een oververhitte motor. In het weekend zijn het vooral de 'echte zondagsrijders' die de weginspecteur aan het werk houden, zoals bezoekers van buiten de regio.

"Vaak kennen ze de verkeerssituatie niet, zijn ze zoekende, remmen ze onverwacht of slaan ze abrupt af. Soms leidt dat tot een ongeval." Haantjesgedrag is ook gevaarlijk. "Laatst sneed eentje een andere auto. Na de botsing ging de chauffeur er te voet vandoor."

Hoge vrachtwagens

Relatief veel tijd zijn de weginspecteurs kwijt aan te hoge vrachtwagens. Sinds de sluiting van de Velsertunnel rijdt al het hoge verkeer via de Wijkertunnel, wat regelmatig zorgt voor oponthoud. Als de hoogtedetectie afgaat, springt het stoplicht voor de tunnel op rood. De weginspecteur moet dan achterhalen om welke vrachtwagen het gaat, opmeten of die echt te hoog is, en als het nodig is de wagen via een andere route wegleiden.

"Het komt regelmatig voor dat vrachtwagens wel een ontheffing hebben voor een hogere lading, maar dat ze vergeten zijn zich aan te melden bij de verkeersleiding", zegt Shaw. "Dan is dat oponthoud dus onnodig."

Zwaan gered

Niet alles wat de weginspecteurs meemaken draait om de capriolen van verkeer en bijbehorende ergernissen. Half mei haalde Shaw bij knooppunt Badhoevedorp nog een rondzwervende zwaan van de A9.

"Het dier liep gewoon over de snelweg. Eerst hebben we het verkeer stilgezet. Daarna ben ik rustig op de zwaan af gelopen en heb hem in één beweging bij de vleugels en de nek gepakt. Dat is nog knap lastig, want een zwaan kan je zo verwonden. Dankzij de dierenambulance heeft het beest uiteindelijk veilig de snelweg verlaten."



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Truckoccasions

Rijverboden