Clicky


Scania en Ericsson testen mobiele 5G-technologie

Scania en Ericsson testen mobiele 5G-technologie
03-06-2016 11:35 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

BREDA - Scania wordt het eerste bedrijf dat de nieuwe 5G-technologie-componenten van de communicatiegigant test, in het kader van een samenwerking tussen Scania en Ericsson Research die het gebruik van 5G-netwerken in transportcommunicatie onderzoekt

De technologie zal een prominente rol spelen in studies naar autonoom rijden en gekoppelde voertuigen. Er werden drie ultramoderne mobiele basisstations geïnstalleerd in de R&D-afdeling van Scania. Het testnetwerk zal voortdurend geüpdatet worden met nieuwe technologie die ontwikkeld wordt.

Anders Ställberg, Scania’s projectmanager voor City Automation, licht toe: “Het nieuwe testnetwerk met zijn 5G-onderdelen maakt een hoge kwaliteitsservice mogelijk, met een lage latentie en een hoge bandbreedte. Zo kunnen veel complexe gegevens uiterst snel en betrouwbaar worden doorgestuurd en krijgt onze communicatie voorrang tijdens projecten als autonoom of gekoppeld rijden.”

Die zogeheten ‘priority lane’ vormt weleens een probleem in overvolle pre-5G-netwerken, waar gebruikers moeten strijden voor hun plaats met wie bijvoorbeeld films, muziek of games streamt. 5G laat een intenser gebruik toe dan 4G-netwerken, met name in de communicatie tussen machines.

Voor Scania betekent de lage latentie (vertraging) bij 5G-verbindingen dat de nieuwe technologie kan worden gebruikt door voertuigen die informatie over remmanoeuvres of rijrichting naar elkaar willen doorsturen. Dan zijn snelheid en betrouwbaarheid immers essentieel. 5G kan ook worden gebruikt om de informatie-uitwisseling tussen twee of meerdere gekoppelde vrachtwagens correcter en sneller te laten verlopen. Waar tot dusver WLAN-technologie gebruikt werd, biedt de 5G-technologie met zijn gegarandeerde lage latentie en hoge bandbreedte een alternatief.

De nieuwe technologie kan ook een sleutelrol spelen wanneer Scania’s systeem met autonome voertuigen getest wordt, zoals zelfrijdende voertuigen die voortdurend een kaart voor autonoom rijden updaten, die bewaard wordt op een centrale server en de informatie doorstuurt naar andere voertuigen in het systeem.

Zowel Scania als Ericsson is van mening dat de 5G-testen enorm waardevol zullen blijken. Anders Ställberg: “Scania kan zo de capaciteiten verder uitbouwen die nodig zijn voor onze lopende projecten, terwijl Ericsson de kans krijgt zijn nieuwe technologie te testen in een concrete, reële omgeving.”

Torbjörn Lundahl, programmadirecteur voor het nationale onderzoeksprogramma naar 5G van Ericsson Research, is het daarmee eens. “We willen andere bedrijven tonen hoe 5G de digitale transformatie van hun sector mogelijk maakt en ondersteunt. We hopen dat dit waardevolle inzichten en innovaties oplevert die de weg vrijmaken voor verdere digitalisering met 5G als katalysator. De testen met Scania zullen ons een beter beeld geven van de vereisten, zodat we ervoor kunnen zorgen dat de 5G-standaard en -producten daaraan tegemoetkomen. Tegelijkertijd vergroten we onze ervaring met de transportsector, die voor Ericsson heel belangrijk is.”

In de toekomst blijven de testen niet beperkt tot de testfaciliteit in Södertälje. Scania zal ook toegang krijgen tot de 5G-verbinding in het hoofdkantoor van Ericsson. Het 5G-testnetwerk van Ericsson in Kista werd zelfs al gebruikt om kleinere zelfrijdende bussen te testen. Dat gebeurde eind april tijdens de ‘Kista Mobility Week’ van Drive Sweden. In Kista zullen in de toekomst ook demonstraties met autonome voertuigen plaatsvinden voor het City Automation-project van Scania.