VIL: Transporteurs hebben vaak onvoldoende zicht op winstgevendheid ritten

VIL: Transporteurs hebben vaak onvoldoende zicht op winstgevendheid ritten
31-05-2016 16:51 | Financieel | auteur Redactie [FE]

Transporteurs hebben vaak onvoldoende zicht op de winstgevendheid van individuele transportopdrachten en -klanten terwijl de juiste prijsstrategie vandaag de dag meer dan ooit belangrijk is. Op uitnodiging van de transportsector start het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) met het project ‘Nacalculatie Transport’.

Het VIL gaat samen met wegvervoerders een rekenmodel opstellen dat de effectieve rendabiliteit van elke gerealiseerde transportopdracht weergeeft. Negen bedrijven nemen deel.

De transportsector staat zwaar onder druk. Niet in het minst als gevolg van de introductie van de kilometerheffing. Hoe kunnen transportbedrijven deze heffing en andere kosten aan opdrachten toewijzen?

Het VIL wil binnen het project Nacalculatie Transport, of kortweg ‘Nacatrans’, samen met zeven wegvervoerders en twee software bedrijven een rekenmodel opstellen dat de effectieve rendabiliteit van elke gerealiseerde transportopdracht weergeeft. Het rekenmodel zal de reële kost van een opdracht afzetten tegen de opbrengst ervan. Die informatie ondersteunt bedrijven die binnenlands goederenvervoer over de weg in groepage aanbieden, om de juiste prijsstrategie en randvoorwaarden te bepalen en desgevallend bijsturen.

Op periodieke basis zijn de resultaten van de onderneming uiteraard bekend maar vaak ontbreekt het aan detailgegevens die aantonen welke activiteiten rendabel en welke verlieslatend zijn. Transportbedrijven beschikken meestal over heel wat informatie die verspreid zit over meerdere systemen: orders worden verwerkt en gepland in het Transport Management System (TMS), informatie over de rit zelf wordt geregistreerd in de boordcomputer van de vrachtwagen en facturatie gebeurt vanuit het financiële software pakket (al dan niet gekoppeld met TMS). Al deze informatie moet opgenomen worden in het model.

Rekenmodellen voor precalculatie bestaan al, maar modellen die het effectieve resultaat van een uitgevoerde transportopdracht weergeven, zijn niet op de markt beschikbaar. “Bovendien is het een zeer complexe materie. Hoe bepaal je welk aandeel van de kilometerheffing, tol, tijdverlies door file, omrijdingen ... aan welk transportorder wordt toegekend? Hierover willen we samen met de deelnemende bedrijven een consensus vinden” aldus Peter Lagey van het VIL die het project gaat leiden.

Deelnemende bedrijven

Negen bedrijven nemen deel aan het project: Andiprim, Avantida, Colfridis, Globis, Group GTS, Hertsens Transport, Magellan Logistics, TDL en Trafuco. Het project loopt tot mei volgend jaar.

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier