VIL: Transporteurs hebben vaak onvoldoende zicht op winstgevendheid ritten

VIL: Transporteurs hebben vaak onvoldoende zicht op winstgevendheid ritten

Transporteurs hebben vaak onvoldoende zicht op de winstgevendheid van individuele transportopdrachten en -klanten terwijl de juiste prijsstrategie vandaag de dag meer dan ooit belangrijk is. Op uitnodiging van de transportsector start het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) met het project ‘Nacalculatie Transport’.

Het VIL gaat samen met wegvervoerders een rekenmodel opstellen dat de effectieve rendabiliteit van elke gerealiseerde transportopdracht weergeeft. Negen bedrijven nemen deel.

De transportsector staat zwaar onder druk. Niet in het minst als gevolg van de introductie van de kilometerheffing. Hoe kunnen transportbedrijven deze heffing en andere kosten aan opdrachten toewijzen?

Het VIL wil binnen het project Nacalculatie Transport, of kortweg ‘Nacatrans’, samen met zeven wegvervoerders en twee software bedrijven een rekenmodel opstellen dat de effectieve rendabiliteit van elke gerealiseerde transportopdracht weergeeft. Het rekenmodel zal de reële kost van een opdracht afzetten tegen de opbrengst ervan. Die informatie ondersteunt bedrijven die binnenlands goederenvervoer over de weg in groepage aanbieden, om de juiste prijsstrategie en randvoorwaarden te bepalen en desgevallend bijsturen.

Op periodieke basis zijn de resultaten van de onderneming uiteraard bekend maar vaak ontbreekt het aan detailgegevens die aantonen welke activiteiten rendabel en welke verlieslatend zijn. Transportbedrijven beschikken meestal over heel wat informatie die verspreid zit over meerdere systemen: orders worden verwerkt en gepland in het Transport Management System (TMS), informatie over de rit zelf wordt geregistreerd in de boordcomputer van de vrachtwagen en facturatie gebeurt vanuit het financiële software pakket (al dan niet gekoppeld met TMS). Al deze informatie moet opgenomen worden in het model.

Rekenmodellen voor precalculatie bestaan al, maar modellen die het effectieve resultaat van een uitgevoerde transportopdracht weergeven, zijn niet op de markt beschikbaar. “Bovendien is het een zeer complexe materie. Hoe bepaal je welk aandeel van de kilometerheffing, tol, tijdverlies door file, omrijdingen ... aan welk transportorder wordt toegekend? Hierover willen we samen met de deelnemende bedrijven een consensus vinden” aldus Peter Lagey van het VIL die het project gaat leiden.

Deelnemende bedrijven

Negen bedrijven nemen deel aan het project: Andiprim, Avantida, Colfridis, Globis, Group GTS, Hertsens Transport, Magellan Logistics, TDL en Trafuco. Het project loopt tot mei volgend jaar.


Meer dan 6 miljard euro omzet voor DACHSER

missing-image KEMPTEN/WADDINXVEEN - In boekjaar 2017 overtrof DACHSER voor het eerst een bruto-omzet van meer dan 6 miljard euro. De wereldwijde logistieke dienstverlener verhoogde de geconsolideerde omzet met 7,2 procent 6,12 miljard euro. Ook...

Beste kwartaal inzake goederenoverslag voor North Sea Port

missing-image VLISSINGEN/GENT - North Sea Port boekte in het eerste kwartaal van 2018 een maritieme goederenoverslag van 18 miljoen ton. Dat is met voorsprong het beste kwartaal ooit. North Sea Port zet hiermee de groei verder die zich vor...

Hogere omzet en winst voor Vos Logistics in 2017

missing-image OSS - De omzet van Europees logistiek dienstverlener Vos Logistics steeg in 2017 met 5 procent tot € 290 miljoen. Zowel internationaal transport als solutions realiseerden een hogere omzet. De EBIT steeg met 16 procent tot &e...

Lufthansa maakt fors meer winst

missing-image KEULEN - Lufthansa heeft afgelopen jaar fors meer winst geboekt. De Duitse luchtvaartmaatschappij profiteerde van het faillissement van prijsvechter Air Berlin, waardoor er minder vliegtuigstoelen beschikbaar waren op de Duit...

Expansie Zalando blijft interen op winst

missing-image BERLIJN - Zalando vervolgt zijn opmars met zevenmijlslaarzen, maar de groei van de onlinekledingwinkel gaat voorlopig wel nog ten koste van de winstgevendheid. Het van oorsprong Duitse bedrijf laat weten tot en met 2020 niet te re...

Transportrisico

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Uitgelichte Video

Voordelig Adverteren op Transport Online

Realtime Scheepsinfo

Weten welke schepen worden verwacht, hoelaat, uit welk land? U kunt het checken op onze speciale pagina met Realtime Scheepsinformatie

Meer realtime scheepsinformatie

facebook twitter LinkedIn Pinterest Volg ons op Instagram!

Tip de redactie
Tip de redactie!