Clicky


Luchthaven Zaventem krijgt derde gronddienstenafhandelaar

Luchthaven Zaventem krijgt derde gronddienstenafhandelaar
16-04-2013 14:37 | Algemeen | auteur de redactie
Grondafhandelingsdiensten op grote luchthavens binnen de EU kunnen meer open gesteld worden voor concurrentie, zo heeft het Europees Parlement vandaag beslist. Mark Demesmaeker, Europarlementslid voor de N-VA: "De voorgestelde maatregelen moeten de Europese luchthavens, waaronder ook de luchthaven van Zaventem, beter wapenen tegen de internationale concurrentie door de bestaande capaciteit beter te gebruiken, kwaliteitsvolle dienstverlening te leveren en vertragingen te beperken."

Grondafhandelingsdiensten zijn belangrijk voor een soepel verloop van het luchtverkeer. Het grootste aantal van hen werd in de jaren '90 al vrijgemaakt, met uitzondering van de brandstof- en olielevering en de bagage-, platform-, vracht- en postafhandeling. Door de vandaag aangenomen wetgeving zal het minimumaantal bedrijven dat kan instaan voor onderhoud, tanken en bagageafhandeling op termijn kunnen worden opgeschroefd van 2 naar 3. De toegang aan minstens één extra onafhankelijke derde afhandelaar wordt wel beperkt tot grote luchthavens waar meer dan 15 miljoen passagiers en/of 200.000 ton vracht per jaar passeert. Daarmee zou ook de luchthaven van Zaventem onder de nieuwe regels vallen.

Zonder aanpassing van de regelgeving zou volgens de Europese Commissie het Europees luchtruim tegen 2030 volledig dichtslibben, met nefaste gevolgen voor de concurrentiepositie van de grondafhandelingssector. Volgens de Europese Commissie leveren de grondafhandelingsdiensten wereldwijd ongeveer 50 miljard euro op. Het aantal personen dat in Europa in deze sector werkzaam is, wordt op minstens 60.000 geschat.

"De N-VA heeft het voorstel voor de openstelling van de markt voor grondafhandelingsdiensten vandaag gesteund, omdat het de kwaliteit en de efficiëntie van de dienstverlening ten goede kan komen. Tegelijkertijd is er ook het besef dat zulks evenwichtig moet verlopen en zijn we niet blind voor het feit dat een volledige openstelling meer druk legt op afhandelaars. Ik ben dan ook tevreden dat het heronderhandelde voorstel garanties bevat voor fatsoenlijke arbeidsomstandigheden en de lidstaten verplicht tot adequate sociale bescherming, ook in geval van onderaanneming en overname van personeel. Zonder deze bindende minimumkwaliteitseisen verliezen de afhandelbedrijven hun vergunning", meent Demesmaeker.

De nieuwe regels voor grondafhandeling passen in een breder regelgevingspakket voor "betere luchthavens" dat de Europese Commissie een jaar geleden lanceerde. In december vorig jaar stemde het Europees halfrond in met de eerste twee onderdelen van dat luchthavenpakket (toewijzing van slots en beperking van de geluidsoverlast). Het derde deel, de vrijmaking van de grondafhandeling, stuitte toen echter op een njet. Na een heronderhandeling in de transportcommissie van het Europees Parlement werd het onderdeel vandaag wel aangenomen. De stemming is nog geen eindpunt. Over het hele luchthavenpakket moet nog een akkoord met de lidstaten in de Raad worden bereikt.