Clicky


Platform Nederlandse Luchtvaart reageert op hacken van vliegtuigen

Platform Nederlandse Luchtvaart reageert op hacken van vliegtuigen
12-04-2013 09:52 | Luchtvracht | auteur de redactie
D66 stelt Kamervragen naar aanleiding van de presentatie van de Spaanse onderzoeker Hugo Teso, die stelt dat vliegtuigen gehackt kunnen worden. Het belangrijkste systeem dat hiervoor gebruikt zou worden is ACARS, ofwel Aircraft Communications Addressing and Reporting System.

ACARS is een digitale vorm van radiocommunicatie tussen vliegtuigen en grondstations. Via ACARS kan een tekstbericht met bijvoorbeeld een aanpassing van het vluchtplan of recente weergegevens worden verstuurd vanaf een grondstation naar een vliegtuig of andersom. Het wordt dan ook het meest gebruikt voor de communicatie tussen luchtvaartmaatschappij en vliegtuig. Het systeem is ontworpen in 1978 en tot in de jaren '90 aangepast en verbeterd. Momenteel wordt gewerkt aan een opvolger van ACARS, het Aeronautical Telecommunications Network (ATN), dat komende 20 jaar uitgerold zal worden.

"Net zoals het radioverkeer tussen vliegtuig en verkeersleiding met de juiste ontvanger te volgen is, kan dit ook met ACARS berichten, mits je de juiste ontvanger en decoderingssoftware hebt. Wanneer de informatie van ACARS gebruikt wordt voor het Flight Management System, ofwel het systeem dat helpt bij de navigatie en planning van de vlucht, gebeurt dit pas na bevestiging van de piloot", meldt Platform Nederlandse Luchtvaart donderdag.

"Mocht het toestel, wanneer het vliegt op de automatische piloot, toch een beweging maken die afwijkt van het geplande pad, zal de piloot ingrijpen en de besturing overnemen. Daarnaast wordt de vlucht gevolgd door de verkeersleiding die bij iedere afwijking van het geplande pad contact zoekt met de piloot."

De Spaanse onderzoeker werkt inmiddels met de Europese organisatie voor vliegveiligheid, EASA, samen om de systemen beter te beveiligen. Het is belangrijk om aandacht te besteden aan deze verbeteringen zodat de beveiliging en veiligheid van de luchtvaart gewaarborgd blijft en nog verder toe kan nemen.