Transport Online - Farm Trans moet Poolse chauffeurs Nederlands loon betalen

Farm Trans moet Poolse chauffeurs Nederlands loon betalen

Farm Trans moet Poolse chauffeurs Nederlands loon betalen
24-05-2016 16:56 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie [FE]

DEN BOSCH - Vandaag oordeelde het Gerechtshof in Den Bosch dat transporteur Farm Trans de cao ook moet naleven als het ritten uitbesteed aan haar Poolse dochteronderneming. Vorig jaar spande FNV een procedure aan tegen de transporteur van Farm Frites en plakten vakbondsleden de dagvaarding op ludieke wijze op de gevel. Die eerste procedure werd door FNV verloren, vandaag stelt het Gerechtshof de vakbond alsnog in het gelijk.

Dezelfde basisarbeidsvoorwaarden

In de cao voor het beroepsgoederenvervoer staat dat een Nederlandse werkgever (in bepaalde gevallen) verplicht is erop toe te zien dat werknemers van een onderaannemer gehonoreerd worden volgens de basisarbeidsvoorwaarden van de cao. FNV en Farm Trans zijn het erover eens dat de cao van toepassing is. FNV had de zaak aangespannen omdat zij vond dat de drie bedrijven de cao op dit punt niet naleefden. Tijdens de procedure hebben de bedrijven onvoldoende aan het hof duidelijk gemaakt dat zij zich hieraan toch houden. Daarom heeft hof hen veroordeeld op straffe van een dwangsom.

Eén keer in Polen in vier jaar tijd

Uit verklaringen van chauffeurs, een contract van één van hen en voorbeelden van boordcomputerberichten blijkt dat weliswaar op papier in Polen wordt gereden, maar in de praktijk de chauffeurs met busjes naar het transportbedrijf worden gebracht en van daar hun werkzaamheden, onder leiding van de Nederlandse vennootschappen, verrichten.

FNV heeft aan de hand van apparatuur om chauffeurspassen uit te lezen de ritten van een aantal chauffeurs waarmee zij heeft gesproken geanalyseerd. Eén chauffeur rijdt volgens zijn contract in de Europese Unie, maar volgens zijn verklaring en de chauffeurspasgegevens in en vanuit Nederland. Een andere chauffeur is in vier jaar tijd maar één keer in Polen is geweest, voor keuring van de auto, en de rest van de tijd heeft hij vier weken op, een week af, in en vanuit Nederland gereden. Farm Trans heeft hier inhoudelijk niet op willen reageren tijdens de rechtszaak.

"Met het vonnis van vandaag lijkt het net zich te sluiten rondom de laatste aardappeltransporteur die sociale dumping hanteert als business model", zegt Edwin Atema van stichting VNB. Eerder dit jaar besloot aardappeltransporteur AB Texel, die de aardappels vervoert voor Aviko, McCAIN en LWM, in overleg met FNV de Poolse chauffeurs in Nederlandse loondienst te nemen. Hier ging wel een jarenlange strijd van de vakbond aan vooraf.

Atema: "Tot vruchtbare gesprekken met Farm Trans en Farm Frites kwam het helaas niet. Afgelopen jaar boden FNV kaderleden een brief aan bij opdrachtgever Farm Frites. De financieel directeuren gaven toen nog aan dat ze gerust meer geld voor hun transporten wilden betalen als dat nodig mocht zijn."

Opdrachtgever Farm Frites moet verantwoordelijkheid nemen

Farm Trans kwam eerder in het nieuws omdat de inspectie in Engeland een vrachtauto in beslag had genomen wegens illegale praktijken. Via de Poolse vakbond Solidarnosc kwam FNV in contact met Poolse chauffeurs die verklaarden slecht behandeld te worden.

Atema: "Met de feiten van de werkvloer en het vonnis van vandaag gaan we er vanuit dat opdrachtgever Farm Frites nu de regie neemt om de praktijken van haar transporteur Farm Trans te beëindigen. Dankzij nieuwe wetgeving kunnen opdrachtgevers binnenkort aansprakelijk gesteld worden als transporteurs de cao niet toepassen."



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Foto's

Stuur uw foto's naar onze redactie, dan plaatsen wij deze voor u.

Truckoccasions