Goederenvervoer per spoor blijft achter

Goederenvervoer per spoor blijft achter
24-05-2016 11:31 | Algemeen | auteur ANP

BRUSSEL - Transportbedrijven kiezen veel vaker voor de weg dan het spoor om hun goederen door de Europese Unie te vervoeren. Het goederenvervoer per spoor verliest terrein sinds 2011, ondanks de doelstelling van de Europese Commissie om dit te fors laten stijgen.

Dat schrijft de Europese Rekenkamer dinsdag in een rapport. De EU droeg tussen 2007 en 2013 circa 28 miljard euro bij aan spoorprojecten, maar dat heeft niet het gewenste effect gehad. Nederland ontving bijna 77 miljoen.

Internationale goederentreinen rijden op veel trajecten gemiddeld maar 18 kilometer per uur. Dat komt mede doordat spoornetwerken nog altijd een nationale aangelegenheid zijn, waarbij in elk land andere regels gelden. Voor een soepel Europees spoorsysteem is nog een lange weg te gaan. "Onbevredigend", oordelen de rekenmeesters.

Hoewel er grote verschillen zijn tussen de lidstaten, wordt gemiddeld driekwart van de goederen over de weg vervoerd. In Nederland wordt slechts 5 procent per spoor verplaatst.

De Rekenkamer adviseert dat de lidstaten veel meer moeten doen om hun spoorsystemen af te stemmen. "Extra geld alleen lost het probleem niet op."



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,762
Diesel1,462

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Rijverboden