Clicky


Contant betalen in de bus verdwijnt definitief per 1 januari 2018

Contant betalen in de bus verdwijnt definitief per 1 januari 2018
23-05-2016 17:00 | Criminaliteit | auteur Redactie [FE]

UTRECHt - Er komt per 1 januari 2018 definitief een einde aan contant betalen in de bus. De gezamenlijke vervoersbedrijven hebben die ambitie vandaag bekendgemaakt. “We juichen die stap toe, we pleiten hier al langer voor”, zegt Sanne van der Meulen van CNV Vakmensen. “De geldlades moeten zo snel mogelijk uit de bus. Buschauffeurs zijn nu een te makkelijk doelwit.”  

Buschauffeurs zijn regelmatig het slachtoffer van overvallers. “Het gaat vaak niet eens om grote bedragen, want zoveel zit er nu ook weer niet in zo’n geldlade. Maar de impact voor de chauffeurs is enorm. Als er opeens iemand voor je staat met een mes of pistool kun je geen kant op”, zegt Van der Meulen. “Het werk van een buschauffeur is er de laatste jaren niet veiliger op geworden.”

Reeks maatregelen

Eerder maakten Arriva en Syntus al bekend dat zij willen overstappen op volledig ‘cashloos betalen’. Nu zijn ook de andere vervoersbedrijven zover. Ze pleiten voor een reeks maatregelen, zoals het stimuleren van de OV-chipkaart, het introduceren van een anonieme kaart en het invoeren van nieuwe betaalsystemen.

Vaart maken

Nu de vervoersbedrijven eensgezind zijn, kan er echt vaart gemaakt worden gemaakt, denkt Van der Meulen. “Tegelijkertijd: 1 januari 2018 is nog ver weg. We zullen tot die tijd goed de vinger aan de pols moeten houden. Als chauffeurs zich onveilig voelen, zullen we extra maatregelen moeten nemen. Zoals laatst ook in Tilburg en Breda is gebeurd.”

Maatwerk

Van der Meulen pleit voor maatwerk in de verschillende concessiegebieden. “Met alleen het verdwijnen van contant geld zijn we er niet. Nog te vaak hebben chauffeurs te maken met onveilige situaties, zoals bedreigingen, vernielingen en mishandelingen. Daarvoor zijn extra maatregelen nodig, zoals camera’s, veiligheidsschermen en spuugkits. Dat kost geld, daar moeten opdrachtgevers dus ook rekening mee houden. Bij elke concessie moet dit onderwerp hoog op de agenda staan; het mag geen onderwerp zijn waarop vervoersbedrijven elkaar kunnen beconcurreren.”