Clicky


Grootste scheepslift van Nederland, België en Noord-Duitsland staat in Lauwersoog

Grootste scheepslift van Nederland, België en Noord-Duitsland staat in Lauwersoog
23-05-2016 09:44 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

LAUWERSOOG - De grootste scheepslift van Nederland, België en Noord-Duitsland, staat in Lauwersoog. Maar liefst schepen tot 240 ton kunnen uit het water gehaald worden met deze scheepslift die staat bij Next Generation  Shiplift, een dochterbedrijf van Next Generation Shipyards en Hendrikson Holding bv , gevestigd in de Buitenhaven van Lauwersoog.

Een jaar geleden besloten de initiatiefnemers en Albert Keizer, de directeur van het nieuwe bedrijf Next Generation Shiplift, en Onno Nienhuis van Hendrikson Holding, tot de aanschaf van de kraan. Keizer is tevens directeur van Next Generation Shipyards.

"Wij willen de haven en de bedrijven op Lauwersoog een impuls geven. We kunnen hier met deze kraan verder groeien. Er zijn veel offshore- en windschepen in de regio en niet te vergeten alle visserijschepen, charter- en watersportschepen."

Begin mei is de lift door zes diepladers uit Italië naar Nederland gebracht en opgebouwd. Afgelopen week werd de kraan officieel in gebruik genomen.

Next Generation Shipyards werkt onder andere voor het Nederlandse Loodswezen. Zij kregen de primeur. De Lyra werd als eerste schip uit het water gehaald met de nieuwe kraan. De Lyra is 23 meter lang en weegt 56 ton. Het is een jetaangedreven loodstender van de Lynx-klasse. Het schip komt naar de scheepswerf voor groot onderhoud.

"Het tweede schip zal de Ecolution worden, het voormalige schip van Wubbo Ockels, nu van stichting Wad Duurzaam", zegt Keizer. "De kraan zet moeiteloos een catamaran crewtender op de kant, maar een Eurokotter van meer dan 200 ton is ook geen enkel probleem." 

Het bassin is 10 meter breed en bij uitstek geschikt voor catamarans. Nabij de kraan heeft het bedrijf ruim 10.000 vierkante meter stallingterrein voor schepen. Hierdoor is het ook mogelijk spare parts te beheren, op te slaan of te kranen, evenals containers.

Veilig hijsen gebeurt met acht computerbestuurbare en bewaakte lieren met  liftingblocks met elk drie hijsbanden. In totaal zijn er twaalf hijsbanden om de krachten goed te kunnen verdelen. De lift is 360 graden stuurbaar om zo eenvoudig te manoeuvreren en zelfs op ruw terrein te kunnen rijden en daarnaast zo nodig ook vrachtwagens te kunnen laden en lossen.

Next Generation Shipyards heeft een 24-uursservice die ook op calamiteiten gericht is. Deze service wordt ook voor Next Generation Lift in gang gezet. De werf en de kraan zijn goed bereikbaar via de weg en het Wad: 4,60 bij NAP. Er zijn zelfs plannen om de toegang over het Wad te baggeren voor een grotere diepgang De Vissershaven heeft een diepte van 5 meter bij NAP. Via de sluis is het voor binnenvaart en watersport ook geen enkel probleem om bij de werf te komen. Bij eb 4,50 NAP met een lengte van 60 meter en 9 meter breed.

NG Shiplift versterkt de scheepswerf, maar kraant ook voor anderen. In overleg is zelfwerkzaamheid mogelijk op het 10.000 vierkante meter grote stallingterrein. Keizer vertelt waarom er voor een lift gekozen is: "Het voordeel van een lift boven een dok is dat je altijd schepen uit het water kunt halen, met een dok moet je wachten tot het dok leeg is. Vandaar dat een lift ook bij uitstek voor calamiteiten geschikt is. Daarnaast kunnen wij naast containers ook andere goederen op schepen laden, bijvoorbeeld onderdelen voor windmolenparken."

Inmiddels zijn er voor de kraan afspraken gemaakt met het CIV, Coöperatieve Inkoop Vereniging, werkzaam in de visserij, watersport en offshore. Ook de garnalenvloot in Lauwersoog is blij met de komst van de scheepslift. De geruchten over de komst van de scheepslift deden de ronde en bedrijven meldden zich al snel met belangstelling voor kranen.

NG Shipyards richt zich op bouw, reparatie en onderhoud van schepen in zowel het beroepsmatige als het luxe segment. "Allemaal sterke, solide en stoere zeewaardige schepen", verduidelijkt Keizer.

"Daarbij kun je denken aan crewtenders, survey-vaartuigen, hydrografische onderzoeksschepen, brandbestrijdingsvaartuigen, duiksupportschepen, taxiboten, reddingsboten voor SAR-doeleinden, schepen voor de support van windmolenparken en watersport."