Clicky


Deftige Scania G450 8x2 voor Snoei Tuinmaterialen

Deftige Scania G450 8x2 voor Snoei Tuinmaterialen
19-05-2016 16:49 | Nieuw Materieel | auteur Redactie [FE]

RIDDERKERK - Snoei Tuinmaterialen, met vestigingen in Ridderkerk en Oud-Beijerland, nam recent een nieuwe Scania G450, 8x2/*6 HNB bakwagen in gebruik. Het bedrijf gebruikt de volledig luchtgeveerde truck, met gestuurde en hefbare voor- en naloopas, voor de aflevering van onder meer stenen, tegels, graszoden, hout en tuinaccessoires.

"Wij leveren zowel aan particulieren als aan bedrijven”, legt Peter Neeleman van Snoei uit. “Daarvoor hebben we twee trucks. Dat zijn vanaf de start van dit bedrijf in 1963 altijd Scania’s met een Hiab kraan geweest. Dus toen wij vorig jaar in markt waren voor een vervanging van onze oude truck, hebben we niet eens verder gekeken. Het merk past bij ons.”

Wat Neeleman een beetje dwars zit, is dat zijn vorige Scania alles behalve versleten was. “Wij rijden niet zoveel kilometers; hoewel de motor natuurlijk wel meer uren maakt vanwege de kraan. Het probleem zat hem daarom helemaal in niet in de techniek, maar alleen in de leeftijd ervan. Vanwege de milieumaatregelen in veel steden, konden we met de truck op steeds minder plaatsen in de binnenstad leveren. Dus werd het tijd om op Euro 6 over te schakelen. En natuurlijk is een frisse nieuwe auto meteen weer een mooi visitekaartje voor je bedrijf,” aldus Neeleman.

Dat is met de nieuwe vierasser meer dan gelukt. De CG16 dagcabine kreeg een heel speciale kleur die past bij de huisstijl van Snoei. “Officieel heet deze kleur ‘Mammoth Tree Metallic Isuzu Persian RO’. Maar metallic grijs rekenen we ook goed”, aldus Neeleman.

Heel gedistingeerd is het groene lijntje langs de grille. “We zagen een soortgelijke verfraaiing op de Silver Griffinuitvoering in het rood. Ikzelf vind dat het in groen met het wat donkerder grijs een nog mooier accent geeft. We wilden niet voor lichtmetalen velgen gaan, maar we wilden wel een accent op de wielen. Daarvoor zijn de verchroomde velgkappen een prima alternatief. Verder heeft onze chauffeur ook zijn inbreng gehad. Dat zie je terug in de Hadley luchthoorns, de extra lampen in de grille en de zonneklep en het Scanialogo. Binnen is de cabine redelijk standaard. Maar we hebben wel gekozen voor een comfortpakket, onder meer vanwege de radio met navigatie.”

Natuurlijk is de truck om mee te werken. “In deze configuratie kunnen we rond de 21 ton meenemen; dat is meer dan genoeg. Dat kan dan met de drie keer uitschuifbare 21 ton HIAB kraan op zijn plaats gezet worden. Het is wel mooi dat deze auto de luchtbalgen leegt, voor meer stabiliteit, als de kraan en PTO bediend worden. Dan sta je met twee stempels toch goed stevig. Wendbaarheid en hoogteverstelling is voor ons heel belangrijk want we komen veel op krappe plaatsen en nieuwbouwprojecten. Vandaar de stuurbare voor- en naloopas en de volledige luchtvering. Verder hebben we gekozen voor een tweepedaals Opticruise versnellingsbak. De 450 pk SCR-only motor is voor ons wel redelijk dik aan de maat. Maar we vinden het wel prettig om iets over te hebben. Bovendien speel ik nog steeds met de gedachte ook een aanhangwagen te gaan kopen. We hebben het voertuig daar in ieder geval wel op voorbereid.”