Clicky


D66: Structureel meer geld tegen spoorgeweld

D66: Structureel meer geld tegen spoorgeweld
19-05-2016 09:56 | Criminaliteit | auteur Redactie [FE]

DEN HAAG - D66 Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven wil dat er altijd twee conducteurs zijn op avond- en nachttreinen, te beginnen op de risicotrajecten. Naast een conducteur kan er ook een NS-veiligheidsmedewerker in de trein aanwezig zijn. Deze medewerker Veiligheid en Service heeft onder andere extra bevoegdheden en extra training gehad. Daarmee kan agressie en geweld in treinen worden teruggedrongen. Voor deze en andere veiligheidsmaatregelen in de trein wil D66 structureel 10 miljoen euro per jaar vrijmaken.

Van Veldhoven: "Tien procent van de conducteurs heeft afgelopen jaar meer dan 20 keer spoorgeweld meegemaakt. Ze worden bespuugd, geschopt en geslagen. De meerderheid van het rijdend personeel meldt geweldsincidenten niet eens meer, omdat ze denken dat het toch niets uithaalt. De staatssecretaris van I&M heeft daar voor 2016 10 miljoen euro extra voor vrij gemaakt, maar de problemen zijn niet opeens voorbij in 2017. D66 wil daarom blijvend investeren in de veiligheid in de treinen en stations, ook na 2016.”

Extra conducteurs

Van Veldhoven heeft een werkbezoek afgelegd waarbij ze meereed met de Intercity direct. Een tiende van de Intercitytreinen vanuit Amsterdam kwam vorig jaar niet aan op eindbestemming Breda. Bijna een kwart van de treinen die wel aankomen, is vertraagd.

Daarbij heeft Van Veldhoven gesproken met conducteurs over hun veiligheid. D66 wil tegen het geweld in de treinen en op stations structureel 10 miljoen euro vrijmaken in de voorjaarsnota.

Zo kunnen de 140 extra conducteurs aanblijven en kan dit aantal op termijn worden uitgebreid. Daardoor kunnen uiteindelijk alle avonddiensten gedraaid worden met twee conducteurs en/of medewerkers Veiligheid en Service. De dekking komt uit de gelden (ad. €327 miljoen) die vrijvallen uit het Hoogwaterbeschermingsprogramma.