Clicky


TLN: Verdere liberalisering wegvervoer binnen EU niet verstandig

TLN: Verdere liberalisering wegvervoer binnen EU niet verstandig
17-05-2016 16:11 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

ZOETERMEER - Het afgelopen vrijdag door het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) gepubliceerde onderzoek naar cabotagevervoer laat zien dat cabotage in Nederland relatief weinig voorkomt. In Nederland is in 0,79% van het totaal aantal beladen ritten in het binnenlands vervoer sprake van cabotage. Dat blijkt uit het onderzoek dat in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) is uitgevoerd door onderzoeksbureau Panteia. Cabotagevervoer is binnenlands vervoer verricht door een transportmiddel dat in een ander land staat geregistreerd.

Binnen de Europese Unie is bepaald dat volgens de cabotageregeling een vervoerder maximaal drie cabotageritten in zeven dagen mag uitvoeren in een bepaald land. Het onderzoek van de minister toont volgens Transport en Logistiek Nederland (TLN) aan dat de huidige cabotageregeling gehandhaafd moet blijven en dat een verdere liberalisering van het wegvervoer binnen de Europese Unie op dit moment niet verstandig zou zijn. Alhoewel cabotage relatief weinig voorkomt, gaat het nog steeds om 326.000 ritten per jaar.

Zwaartepunt A4 en A15

Uit het onderzoek blijkt dat in twee regio’s cabotage aanzienlijk vaker voorkomt. Cabotage concentreert zich in Nederland in grote mate op de A4 op het traject tussen Schiphol en Den Haag en in de regio Rotterdam op met name de A15. In de regio Rotterdam gaat het met name om zeecontainervervoer. In deze twee regio’s begint en eindigt veel internationaal vervoer vanwege de aan- en afvoer via de mainports Schiphol en Rotterdam. TLN pleit voor intensievere handhaving door inspectiediensten op die trajecten om overtreding van de cabotageregels aan te pakken.

Geen verdere liberalisering

Op grond van het onderzoeksrapport pleit TLN voor het continueren van het huidige regime van maximaal drie cabotageritten in maximaal zeven dagen bij het binnenlands vervoer door buitenlandse vervoerders. De sociaaleconomische verschillen binnen de EU zijn nog steeds zeer groot. Verdere vrijgave van cabotage draagt niet bij aan het gelijk trekken en verbeteren van de marktverhoudingen in de EU. Bovendien zijn de spelregels ten aanzien van cabotage niet altijd helder. TLN wenst dan ook geen verdere liberalisering van cabotage in Europa en zal zich hier voor blijven inzetten.