Clicky


FNV: Ministerie krijgt geen grip op illegale ritten door buitenlandse transportbedrijven

FNV: Ministerie krijgt geen grip op illegale ritten door buitenlandse transportbedrijven
17-05-2016 11:14 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie [FE]

UTRECHT - Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu krijgt geen grip op de omvang van het illegale vervoer door buitenlandse transportbedrijven in Nederland. Dat zegt Egon Groen, bestuurder FNV Transport en Logistiek naar aanleiding van een onderzoek dat in opdracht van het ministerie is gemaakt.

Het Ministerie van I&M gaf opdracht voor dat onderzoek na aanhoudende klachten van onder andere de FNV en de Tweede Kamer over illegale ritten door buitenlandse vervoerders. Het onderzoek moest inzichtelijk maken hoeveel binnenlandse ritten door buitenlandse vervoerders worden verricht. Meer dan drie ritten per week is wettelijk niet toegestaan. In het onderzoek werd gebruikgemaakt van camera’s boven de snelwegen aangevuld met gegevens van inspecties.

Camera’s registeren niet alle ritten

FNV constateert dat de camera’s boven de snelwegen de kentekens van veel Oost-Europese landen niet kunnen herkennen. Ook zijn lang niet alle snelwegen uitgerust met camera’s. Daardoor mist het ministerie al een groot deel van de vervoersbewegingen op snelwegen. Bovendien is de kans groot dat een tweede en volgende rit door een buitenlandse vervoerder niet over de snelweg plaatsvindt, maar dat de goederen via het onderliggende wegennet waar geen camera’s zijn geplaatst, worden afgeleverd.

Ook de inspecties vonden enkel plaats bij de snelwegen. Verder kon geen gebruik worden gemaakt van de camera’s bij de grensovergangen. Ook die gegevens waren dus niet beschikbaar voor het onderzoek.

‘Oost-Europees’ ritje tussen Nederland en Duitsland is ook illegale cabotage

De cabotagewetgeving moet oneerlijke concurrentie en werkverdringing voorkomen. Een vrachtwagenchauffeur uit bijvoorbeeld Oost-Europa mag maximaal 3 ritten per week binnen Nederland rijden. De FNV vindt dat ritten die niet eindigen in het thuisland van de transportonderneming en de chauffeur ook tot illegale cabotage gerekend moeten worden.

Groen: "Chauffeurs uit Oost-Europese landen die structureel heen en weer rijden tussen Nederland en het Ruhrgebied en nooit met hun vrachtwagen in hun thuisland komen, zorgen natuurlijk ook voor verdringing."

Registratieplicht voor buitenlandse transportondernemingen

Onlangs maakte het CBS bekend dat de hoeveelheid transportbewegingen uit Oost-Europese landen de laatste jaren fors is gegroeid, terwijl de inspectiecapaciteit niet is meegegroeid. De FNV pleitte er in september 2014 al voor om binnenlandse ritten door buitenlandse transporteurs verplicht te laten registreren om zo ook grip te krijgen op de naleving van de regels, waaronder de cao. Met het wetsvoorstel ‘Regeling van de arbeidsvoorwaarden van gedetacheerde werknemers’, dat op 8 februari jl. aan de Tweede Kamer is aangeboden, is dat advies van de FNV overgenomen. 

Groen: "We zijn blij dat de Kamer met het wetsvoorstel heeft ingestemd. Het wordt nu afwachten wat dat aan registratie oplevert. We hopen dat in de uitwerking van deze wet wordt gekozen voor het registreren van de cabotageritten."