Clicky


Binnenvaart van Uden blijft groeien door gekozen koers

Binnenvaart van Uden blijft groeien door gekozen koers
11-07-2013 10:29 | Algemeen | auteur de redactie
ALPHEN AAN DEN RIJN - Het eerste half jaar van 2013 is goed begonnen voor de binnenvaart activiteiten van van Uden. De binnenvaart activiteiten gaan genaamd onder de naam van Uden Multimodal, waarin ook de binnenvaart terminal in Alphen, het Alpherium en de deelnames in binnenvaart schepen zitten.

De stijgende omzet van het Alpherium en de groeiende activiteiten in Antwerpen zorgen voor een groei met twintig procent tot bijna 390.000 vervoerde TEUs via de binnenvaart in het eerste half jaar van 2013. Van Uden verklaart deze groei doordat ze de koers van vaste schema’s en weinig calls vast blijven houden.
Ook de gemiddelde opbrengst per container bleef op peil. Directeur Diederik Antvelink meldt dat na drie jaar op rij van tariefsdalingen de markt nu uitgebodemd is. "De markt kan geen verlagingen meer aan", aldus Antvelink.

Met een totaal van 244.000 TEU van en naar de Rotterdamse haven beheerst van Uden een negentien procent marktaandeel in Rotterdam. Antvelink benadrukt dat binnen Antwerpen het marktaandeel van van Uden nog hoger is: ”Dit komt doordat wij via onze deelname in Antwerp Port Shuttle een enorme sprong hebben gemaakt in aantal TEUs in het vletwerk. Wij schatten dat we een 25% aandeel hebben in de Antwerpse markt”

De ambities zijn hoog bij van Uden: Directeur Diederik Antvelink voegt toe dat in 2013 de lat ligt op 800.000 vervoerde TEUs. Maar de eerdere ambitie van 1 miljoen TEU wordt net als de bijgestelde ambities van de groei van de containermarkt een aantal jaar door geschoven. Antvelink: "Wij zijn met een bijna twintig procent marktaandeel in Rotterdam tevreden en zullen die blijven handhaven. Wij zullen met de haven meegroeien."

Van Uden heeft flink geïnvesteerd de laatste jaren in vaste schema's tussen verschillend terminals. Operationeel Manager Marnix Vos benadrukt dat van Uden zijn callsizes zo heeft kunnen verhogen en het aantal calls binnen de havens heeft kunnen reduceren. Hiermee voldoet van Uden aan alle doelstellingen van de Rotterdamse en Antwerpse haven.

Marnix Vos geeft als voorbeeld de KPIs van van Uden: "Ieder schip is binnen twaalf uur de haven uit. En het maximaal aantal calls is vier per afvaart, met een gemiddelde van 2,3 ruim beter dan de gemiddelden van andere binnenvaart operators."

Diederik Antvelink(links) en Marnix Vos(rechts)

Antvelink is blij dat hij met deze strategie de betrouwbaarheid van de binnenvaart heeft kunnen verbeteren: "De vaste afvaarten die wij hebben, bieden betrouwbaarheid. Dit heeft een aanzuigend effect bij andere verladers. De verstoringen in de schema blijven beperkt, en waar echt de schema’s in de soep lopen kunnen we snel opschalen en schepen extra inzetten om achterstanden weg te werken", Aldus Marnix Vos.

De ambities om de Rijn op te gaan blijven ongerealiseerd. Die markt zit potdicht aldus van Uden. "Als wij daar nu in willen, dan kunnen we beter een bevrachter worden. Maar wij willen juist vaste schema’s bieden, minder calls, bundelen van lading in Duitsland en meerdere verladers per schip te vervoeren. Ik zie daar voorlopig geen mogelijkheden. We zullen focussen om onze positie in Nederland en België te versterken."

Al met al verklaart Antvelink de volgende doelen voor 2013: 800.000TEU op jaar basis. Omzet naar 25 miljoen in 2013. Het ophalen van lege containers voor Alpherium steeds meer vanuit het binnenland in plaats van de Rotterdamse Haven. En natuurlijk meer import containers via Alphen naar de eind gebruiker.

Ook wil van Uden nog dit jaar een extra schip voor Alpherium bouwen. Deze type Gouwenaar verhoogt het rendement op de Gouwe met bijna 23%. Echter investeren in binnenvaartschepen is lastig vanwege allerlei financierings voorwaarden aldus van Uden.