Clicky


VID: transportbedrijven mijden tol België

VID: transportbedrijven mijden tol België
10-05-2016 08:35 | Weer en Verkeer | auteur ANP

LIJNDEN - De invoering van de Belgische tolheffing per 1 april voor trucks leidt tot meer vrachtverkeer op de Nederlandse wegen. Dat blijkt uit een analyse van de VID. Het lijkt er op dat transportbedrijven proberen het aantal kilometers in België te beperken, om zo tolkosten te besparen. Dat betekent wel dat het aantal in Nederland afgelegde voertuigkilometers stijgt.

De VID bekeek de verkeersintensiteit op vier routes van en naar de Antwerpse haven, waarbij de hoeveelheid vrachtverkeer is vergeleken met een jaar eerder. Het gaat om de grensovergangen bij de A4, de A16, de A67 en de A76.

Verder doorrijden

De hoeveelheid vrachtverkeer op de A4 bij Ossendrecht is sinds de invoering van de tolheffing met bijna 10% gestegen. Op de A16 (Hazeldonk) is een fikse daling van ruim 7% gemeten. Omdat ook op de A58 bij Etten-Leur (+7,8%) een stijging is te zien lijkt het er op dat vrachtverkeer in grote getale een of meerdere grensovergangen in westelijke richting opschuift. Bovendien wordt er netto minder verkeer op de snelwegen bij de grensovergangen waargenomen: iets dat wijst op het frequenter gebruik van de kleinere grensovergangen op bijvoorbeeld N-wegen.

Hetzelfde effect is te zien op de grensovergang op de A76 in Limburg. De hoeveelheid vrachtverkeer bij Stein (A76) nam met 5% af, terwijl er op de A67 (bij Hapert) een (in omvang) vergelijkbare stijging zichtbaar is. Omdat op de A58 bij Tilburg ook een behoorlijke stijging (+5,4%) zichtbaar is, heeft het er alle schijn van dat een deel van de vrachtwagens die normaal de A67 naar België nemen verder doorrijden.

Effect waarschijnlijk blijvend

Vanuit Antwerpen naar het Duitse Roergebied (en vice versa) is rijden via de A67 niet ver om, maar op een enkele reis scheelt het t.o.v. de A76 wel bijna 50 ‘tolkilometers’. Het betekent dat de Nederlandse oost-west-routes wel merkbaar drukker zijn geworden. Het is niet onwaarschijnlijk dat dit effect blijvend is, waardoor de filedruk in Limburg en Noord-Brabant sneller zal stijgen. Vooral de A58 is hiervoor kwetsbaar. Deze weg is op veel plaatsen in Brabant nu al overbelast en telt doorgaans slechts 2x2 rijstroken.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) noemt de VID-percentages "niet echt verbazingwekkend''. "Transportondernemers kiezen nu eenmaal de snelste en goedkoopste routes'', zegt een woordvoerster van de belangenorganisatie. De tolheffing is een van de factoren die een rol spelen bij het bepalen van de meest economische route.