Wisselende reacties Kamer op HSL-plan

Wisselende reacties Kamer op HSL-plan
29-04-2016 19:59 | Algemeen | auteur ANP

DEN HAAG - In de Tweede Kamer wordt wisselend gereageerd op de kabinetsplannen voor de hogesnelheidslijn HSL-Zuid. Het kabinet kwam vrijdag met een reactie op de aanbevelingen van de parlementaire enquêtecommissie die het debacle met de Fyra onderzocht.

De VVD vindt het goed dat de aanbevelingen van de enquêtecommissie worden overgenomen. Maar om te voorkomen dat zoiets in de toekomst weer gaat gebeuren wil de liberale regeringspartij ,,heel serieus'' kijken naar de ordening op het hele spoor om te onderzoeken wie de reiziger en belastingbetaler "het beste kan bedienen''.

De PvdA zegt: "Het kabinet maakt nu van het spoor weer een publieke zaak. Deze keuze voor minder marktwerking is een trendbreuk met de afgelopen jaren. Tegelijkertijd moet de NS nu wel aan bak. Er moeten meer treinen op tijd gaan rijden en de reistijd tussen Amsterdam en Brussel moet korter worden. Daar gaan we ze de komende jaren aan houden."

Niet de NS, maar andere spoorwegbedrijven moeten volgens het CDA een kans krijgen om ,,eindelijk'' een hogesnelheidstrein over het traject te laten rijden. "Al 15 jaar lang proberen de NS tot een fatsoenlijke HSL te komen. Al 15 jaar lang lukt dat niet.'' Over het besluit om van ProRail een overheidsbedrijf te maken, wil de partij meer weten. "Hier kan het CDA niet zomaar mee akkoord gaan. Het is onduidelijk wat de analyse is om tot dit besluit te komen.''

De SP wil liefst NS en ProRail in één holding. Volgens de partij is het goed dat de NS een eerlijke kans krijgt om op de HSL te rijden. "In plaats van de NS te 'bashen' moeten paarse partijen excuses maken over hun eigen onverantwoorde marktverslaving in de jaren 90.''

Negatief is het oordeel van D66. "Dit is geen volwaardig alternatief voor de Fyra. Na jaren wachten is de Haagse reiziger nu de dupe van de 'oplossing' van staatssecretaris Dijksma. De internationale stad Den Haag krijgt een nog slechtere verbinding met maar vier treinen naar Brussel.'' Er moet onderhandeld worden met België voor een betere oplossing en tijdwinst voor alle reizigers, vindt D66.



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Truckoccasions

Rijverboden