Clicky

 
Transport Online - Officier van justitie: "Ventileren is ook ontgassing"

Officier van justitie: "Ventileren is ook ontgassing"

Officier van justitie:
23-04-2013 17:35 | Overtredingen | auteur de redactie
BREDA – "Het ADN kent het woordje ventileren niet. Ventileren is feitelijk ontgassing." Op dat standpunt stelde officier van justitie Koopmans zich maandag. Ze deed dat tijdens een rechtszaak over een binnenvaartschip, dat na reiniging bij ATM in Moerdijk de tanks liggend in het Hollandsch Diep liet ‘ventileren’.

De Tjechische schipper (48) van het motortankschip Brienzersee, daarvoor geladen met benzine, kreeg in april 2011 te maken met een controle van de waterpolitie. Hij voerde de blauwe kegel met de punt naar beneden, wat de verbalisanten deed vermoeden dat hij bezig was z’n tanks te ontgassen. Omdat stilliggend ontgassen daar verboden is, werd proces-verbaal opgemaakt.

Volgens zijn advocaat Van Dorth was de schipper niet aan het ontgassen en vergeten de blauwe kegel weg te halen. De raadsman vertelde dat zijn cliënt de nacht voorafgaand aan de inspectie had aangelegd bij ATM. Daar waren de tanks ontgast en gewassen. Op het moment dat de waterpolitie een kijkje kwam nemen, lagen de tanks met open deksels te drogen.

Een gasvrij certificaat had de schipper nog niet, maar had hij wel aangevraagd bij ATM. “Dat moest ook, want hij zou diesel gaan laden.” Maar volgens de raadsman was ATM pas bereid gasmetingen te verrichten, als de tanks volledig zouden zijn opgedroogd.

"Leeg en schoon is niet gasvrij", stelde officier van justitie Koopmans. "De gasresten die achterblijven in de huid van de ladingtanks dampen uit. Dat was ook hier het geval." Een tank is volgens de officier van justitie alleen volkomen gasvrij als een zogenoemde gasdokter dat heeft vastgesteld. Ze achtte wettig en overtuigend bewezen dat de schipper heeft ontgast en eiste een boete van 1300 euro.

Een deskundige die door de advocaat was meegenomen naar de zitting, bestreed dat alleen sprake is van een gasvrije tank als een gasdokter dat heeft verklaard. Zo’n verklaring is volgens hem alleen nodig bij bijvoorbeeld laswerkzaamheden aan een tank. De schipper mag ook zelf een gasmeting verrichten. Uit die meetresultaten kan even goed worden geconcludeerd dat het schip gasvrij is.

"De uitleg die de officier van justitie aan de regels geeft, is de juiste", zei economische politierechter Van Kralingen. Hij vonniste conform de eis. De schipper is van plan hoger beroep in te stellen.

Ook een tweede Tsjechische schipper (48) werd maandag veroordeeld. Hij heeft het motortankschip Marjon van zijn werkgever ontgast terwijl het op 14 april vorig jaar stillag in het Hollandsch Diep. Hij heeft de gasconcentratie ook niet gemeten en genoteerd zoals is voorgeschreven. Hij moet 1700 euro betalen waarvan 700 voorwaardelijk.

Auteur: Caroline Moerland
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,938
Diesel1,912

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Geen advertenties gevonden

meer truckoccasions

Verkeersinformatie


    Actuele wachttijd Eurotunnel


    Andere Europese Landen


    Overige Verkeersinformatie

    Rijverboden