Clicky


Verlies automerk Volkswagen door dieselgate

Verlies automerk Volkswagen door dieselgate
28-04-2016 11:49 | Financieel | auteur ANP

WOLFSBURG - Het emissieschandaal heeft automerk Volkswagen een kwartaalverlies opgeleverd van 127 miljoen euro. Het belangrijkste merk van de Duitse autofabrikant, die verder onder meer Skoda, Seat en Audi maakt, had in de laatste drie maanden van 2015 te maken met hoge kosten door reputatieschade en om klanten en autoverkopers tevreden te stellen.

Een jaar eerder boekte Volkswagen nog een kwartaalwinst van 780 miljoen euro. Behalve de gevolgen van 'dieselgate', zoals het gesjoemel van Volkswagen om dieselauto's milieuvriendelijker af te spiegelen is gaan heten, speelden ook lagere verkopen in Rusland en Brazilië het automerk parten.

De grootste divisie van het Volkswagen-concern gemeten naar verkoopvolumes en opbrengsten was in heel 2015 goed voor een omzet van 106 miljard euro, een stijging van 7 procent. De operationele winst zakte van 2,5 miljard naar 2,1 miljard euro.

De in september naar aanleiding van het dieselschandaal opgestapte Volkswagen-topman Martin Winterkorn toucheerde afgelopen jaar 7,3 miljoen euro. Hij kreeg bovenop zijn salaris van 1,4 miljoen euro bonussen van in totaal bijna 5,9 miljoen euro. Vakbonden en Volkswagen kwamen onlangs een inperking van de bonussen overeen, maar dat was pas na het vertrek van Winterkorn.