Clicky


Chauffeurs halen minister Asscher op met de FNV actie-truck [UPDATE]

Chauffeurs halen minister Asscher op met de FNV actie-truck [UPDATE]
28-04-2016 19:11 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie [FE]

DEN HAAG - [update do. 19:10 uur] Opdrachtgevers die in zee gaan met transportondernemingen die chauffeurs onderbetalen, komen daar in de toekomst niet zomaar mee weg. Vandaag stuurt het kabinet een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer, waardoor de Wet Ketenaansprakelijkheid die sinds juli 2015 bestaat, ook gaat gelden voor de transportsector.

Om dit heuglijke feit te vieren werd minister Asscher van SZW vanochtend door vrachtwagenchauffeurs met de actietruck van de FNV naar het Torentje van Rutte gebracht. “De minister heeft zich altijd hard gemaakt voor deze wetgeving. Sinds 2014 heeft hij ons chauffeurs geregeld om input gevraagd”, zegt Johan van Dijk, die Asscher ophaalde.

Opdrachtgevers aansprakelijk voor cao-naleving

“Eindelijk”, zegt Egon Groen, cao-onderhandelaar van FNV Transport en Logistiek, “kunnen opdrachtgevers in de transportsector straks aansprakelijk gesteld worden voor naleving van de cao. Sinds juli 2015 geldt de Wet Ketenaansprakelijkheid. Op een of andere manier viel onze sector daar buiten. Dat wordt nu rechtgezet. We verwachten dat het wetsvoorstel snel door de Tweede en de Eerste Kamer aangenomen wordt, zodat op 1 juli 2016 de ketenaansprakelijkheid geldt voor alle vervoers- en expeditieovereenkomsten, waaronder de meeste transportopdrachten uitgevoerd worden.”

Cao niet altijd nageleefd in transportsector

Het niet naleven van de cao is in de transportsector een groot probleem. De concurrentie is groot en opdrachtgevers willen bijna allemaal voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Transportondernemingen moeten topkwaliteit leveren voor tarieven die het onmogelijk maken om de werknemers volgens de cao te betalen. Met de nieuwe wetgeving kan de FNV ook opdrachtgevers aansprakelijk stellen voor een nabetaling indien zij niks doen als chauffeurs worden onderbetaald.

De FNV, die jaarlijks veel collectieve én individuele zaken behandelt over het niet naleven van de cao, hoopt dat de wet preventief gaat werken en zal leiden tot minder rechtszaken. Groen: “Al met al verwachten we dat door deze wet de tarieven iets omhoog zullen gaan en de sector weer gezond wordt.”