Clicky


Aantal verkeersdoden gestegen in 2015

Aantal verkeersdoden gestegen in 2015
21-04-2016 15:46 | Ongevallen | auteur Redactie [FE]

DEN HAAG - In 2015 zijn 621 mensen omgekomen in het verkeer. Dit zijn er 51 meer dan in 2014. Toen vielen er 570 dodelijke verkeersslachtoffers. Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en Rijkswaterstaat, onderdeel van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
 
Minister Schultz van Haegen:  “De afgelopen vijftien jaar is het aantal verkeersdoden in Nederland bijna gehalveerd. Na het dalende aantal verkeersdoden van de afgelopen jaren is in 2015 het aantal helaas gestegen. Samen met lokale overheden en maatschappelijke partners blijf ik mij onverminderd inzetten om de doelstelling van maximaal 500 doden in 2020 te halen.”

Leeftijd

In de leeftijdscategorie tot 29 jaar is het aantal verkeersdoden nauwelijks toegenomen. Het aantal 65-plussers dat in het verkeer overleed, nam licht toe naar 250 doden in 2015. Er komen nog altijd relatief veel ouderen (65-plus) om in het verkeer en dit geldt met name voor ouderen op de fiets: 63 procent van de verkeersdoden op de fiets was 65-plusser.

"We hebben ons de afgelopen jaren samen met  andere overheden ingespannen om het aantal slachtoffers onder fietsers terug te dringen; dat lijkt nu vruchten af te werpen, we zien dat dit aantal gelijk is gebleven en het aantal onder de jongeren zelfs is gedaald. Dit laat onverlet dat de ouderen op de fiets een punt van zorg blijven."

Dodelijke slachtoffers vrachtwagen al jaren gelijk

Het aantal dodelijke slachtoffers in een vrachtwagen is al jaren gelijk. In 2015 kwamen er, net als in 2012, 2013 en 2014, zeven vrachtwagenchauffeurs om het leven. Het aantal verkeersoden in een bestelwagen nam fors toe. In 2014 kwamen er 8 personen om in 2015 steeg dit naar 12.

Het aantal dodelijke slachtoffers in een personenauto bleef voorgaande jaren gestaag afnemen, maar in 2015 steeg deze categorie echter weer. Het aantal verkeersdoden in een personenauto steeg van 187 naar 224, de stijging doet zich in vrijwel alle leeftijdscategorieën voor. Ook steeg het aantal dodelijke slachtoffers in een gemotoriseerd invalidenvoertuig (scootmobiel). Hiervan waren alle slachtoffers boven de 60 jaar.

Wegtype

De meeste dodelijke slachtoffers vielen ook dit jaar op de gemeentelijke en provinciale wegen waarbij een snelheidslimiet van 50 of 80 km per uur geldt. Dit is 51% van het totaal aantal dodelijke slachtoffers. Daarnaast is sprake van een stijging van het aantal verkeersdoden op de rijkswegen.

Maatregelen

De toename van het aantal verkeersdoden benadrukt nogmaals het belang van een goede samenwerking tussen alle overheden en maatschappelijke organisaties. Samen zetten we daarom in op het verzamelen van meer data en het vormgeven van een risicogestuurde aanpak. Hierdoor zijn we nog beter in staat om in te spelen op ontwikkelingen op het gebied van verkeersveiligheid.

D66: aantal verkeersdoden moet omlaag

Salima Belhaj, D66 Tweede Kamerlid: “Het is verschrikkelijk dat het aantal families en vriendengroepen die een verkeersdode te betreuren hebben stijgt. Naast de 621 dodelijke slachtoffers zijn er ook nog eens 20.000 verkeersgewonden die in het ziekenhuis belanden.

Blijkbaar werkt het beleid van de minister niet. D66 wil van de minister precies weten op welke plekken de ongelukken gebeuren en wat de oorzaken zijn. Met die informatie kan dan gericht het aantal verkeersslachtoffers terug worden gedrongen.”