Clicky


Beveiligers Schiphol moeten korter staan en langer pauzeren

Beveiligers Schiphol moeten korter staan en langer pauzeren
20-04-2016 10:45 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie [FE]

SCHIPHOL - De ruim 4.000 beveiligers op Schiphol moeten te veel en te lang staan. Uit een rapport van TNO, dat afgelopen maanden de werksituatie van beveiligers onderzocht, blijkt dat de werksituatie van beveiligers verre van optimaal is.

“Het is zwaar werk, mentaal en fysiek. Het TNO-rapport bevestigt ons beeld dat er maatregelen nodig zijn. Beveiligers moeten nu veel te lang staan. Ze moeten meer kunnen bewegen en langer pauzeren”, stelt Aletta Bulsink, bestuurder van CNV Vakmensen, in een eerste reactie.

Meer afwisseling

Het onderzoek van TNO komt voort uit een cao-afspraak om onderzoek te doen naar de fysieke en mentale belasting van beveiligers op Schiphol. Uit het onderzoek blijkt dat de huidige cao-normen niet voldoen, zegt Bulsink.

“Een voorbeeld: een beveiliger die bij de scanner staat en daar passagiers controleert, mag dit werk volgens de cao maximaal 2,5 uur doen. Daarna heeft hij een kwartier pauze. Dat is geen gezonde situatie. Beveiligers moeten meer afwisseling krijgen in hun werk. En ze hebben een langere pauze nodig, om daarna hun werk weer geconcentreerd te kunnen doen.”

Overleg met werkgevers en Schiphol

Vakbonden overleggen op 26 april met de werkgevers en de luchthaven Schiphol over de aanbevelingen uit het TNO-rapport. Bulsink: “Het TNO-rapport is duidelijk, er moet iets gebeuren. We willen voor de zomer verbeteringen zien.”

Foto's

  • KLM Touringcar
    KLM Touringcar
  • Sipke Appel
    PH-KVG (MSN 20211)
  • Sipke Appel
    PH-CKA (MSN 33694)
  • Sipke Appel
    Reg: F-GKXZ (MSN 4137)