Clicky


FNV: Pakketbedrijven DHL, DPD en GLS moeten over de brug komen

FNV: Pakketbedrijven DHL, DPD en GLS moeten over de brug komen
18-04-2016 16:59 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie [FE]

AMSTERDAM - FNV Transport & Logistiek roept alle pakketbedrijven en brancheorganisatie TLN op voor een sectoroverleg om zo snel mogelijk een gelijk speelveld te creëren. Nu PostNL heeft aangegeven om nieuwe bezorgers alleen nog  arbeidsovereenkomsten aan te bieden, kunnen de andere pakketbedrijven niet achterblijven.

Al in september vroeg minister Asscher de werkgevers en de vakbonden om tafel te gaan, maar deze gesprekken mislukten. Egon Groen, bestuurder FNV Transport en Logistiek: "Vanwege de concurrentie kwamen werkgevers niet over de brug zolang markleider PostNL haar beleid niet aanpaste. Dat argument gaat nu niet meer op. Het is nu aan DHL E-Commerce, DPD en GLS om een einde te maken aan stukloon en de hoge werkdruk in de sector.”

Hoewel de sector alsmaar groeit, legt de moordende concurrentie tussen pakketbedrijven grote druk op de arbeidsvoorwaarden. Groen: “Na onze succesvolle strijd tegen de schijnzelfstandigheid van pakketbezorgers bij PostNL, zetten we ons nu in om álle pakketbezorgers met een arbeidscontract onder eén transport cao te brengen. Met duidelijke afspraken over naleving van die cao.”

Bij DHL, DPD en GLS gaat veel mis. Groen: “Bij DHL E-commerce gaat het werken met stukloon gewoon door, terwijl uit onderzoek van de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid blijkt dat het maar de vraag is of ze het wettelijk minimumloon ontvangen voor hun werk, laat staan het niveau van de transport-cao. Ook wordt veel met 0-urencontracten gewerkt, waardoor werknemers nooit weten waar ze aan toe zijn qua uren werk en inkomen.”

Bij DPD worden zulke lage tarieven betaald dat onderaannemers niet met werknemers kunnen werken zonder de cao te overtreden. Ook werken er zzp-ers met DPD logo bij onderaannemers, waar ze lange werkweken maken tegen zeer lage verdiensten. Ook bij GLS wordt met zzp-ers gewerkt en krijgen wij signalen van onderaannemers dat zij met de tarieven van GLS hun werknemers niet kunnen betalen.”

Uit onderzoek van de Inspectie SZW en van SOMO is eerder gebleken dat de werkdruk in de pakketmarkt onaanvaardbaar hoog is.