Haven van Antwerpen voorzichtig positief over eerste halfjaar 2013

Haven van Antwerpen voorzichtig positief over eerste halfjaar 2013
18-07-2013 09:31 | Algemeen | auteur de redactie
ANTWERPEN - De haven van Antwerpen heeft tijdens de eerste zes maanden van dit jaar 95.662.759 ton goederen behandeld. Dat is een stijging van 2,0 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2012. Vooral de behandeling van vloeibaar massagoed laat sterke groeicijfers optekenen. Petroleumderivaten zijn hierin de stuwende kracht.

"In combinatie met de recent aangekondigde investeringen, doen deze halfjaarcijfers ons voorzichtig positief oordelen over de eerste 6 maanden van 2013", aldus Eddy Bruyninckx, gedelegeerd bestuurder van het Havenbedrijf.

De overslag van vloeibare en droge massagoederen samen steeg in totaal met 12,1 procent tot 36.480.282 ton. Het droge massagoed noteerde weliswaar een daling van 31,6 procent tot 7.231.296 ton die voornamelijk te maken heeft met de afbouw van stocks in de Noord-Westeuropese havens. Verwacht wordt dat de importvolumes in de komende maanden opnieuw zullen aantrekken. Het vloeibare massagoed steeg met 33,1 procent naar 29.248.986 ton.

Vooral de overslag van ruwe aardolie en aardoliederivaten stuwden de cijfers flink omhoog. De nieuwe Sea Tank Terminal 510 en Independent Belgian Refinery, die na de overname en forse investeringen van Gunvor opnieuw werd opgestart, liggen aan de basis van deze stijging. Maar ook de meeste andere olieproductenterminals konden sterke stijgingen noteren.

De Antwerpse olie- en chemiesector kende de afgelopen jaren een aanhoudende stroom aan investeringen. In de tankopslagsector investeerden bedrijven als Oiltanking Stolthaven Antwerpen, Sea Tank Terminal, ATPC, LBC, Vopak, ADPO, NoordNatie Odfjell Terminal en ITC Rubis Terminal Antwerpen fors in opslagcapaciteit voor olieproducten, chemicaliën en gassen. Hierdoor is de afgelopen tien jaar het maritieme verkeer voor tankopslagbedrijven met 151% toegenomen. Gedurende diezelfde periode groeide het aantal tankopslagterminals tot 15 waardoor de totale tankopslagcapaciteit meer als verdubbelde tot 6,3 miljoen m3. Bovendien blijven verschillende tankopslagbedrijven fors investeren waardoor de capaciteit opnieuw zal toenoemen.

Ook productiebedrijven investeerden gestaag in hun Antwerpse vestigingen. Naast Gunvor, Lanxess, BASF, Ineos Oxide, FRX Polymers en Evonik Degussa, die momenteel investeren in Antwerpen, kondigden Total, Ferro, Kuwait Petroleum International en Praxair recentelijk grote investeringsprojecten aan. En onder meer bij ExxonMobil zijn er investeringsprojecten in de onderzoeksfase.

Door de vele geplande en aangekondigde investeringen zal de Antwerpse haven haar positie als grootste geïntegreerde petrochemische cluster van Europa verder verankeren. Ook de toegevoegde waarde bij overslag en behandeling van vloeibare bulk is de afgelopen jaren enorm toegenomen door de introductie van hoog gespecialiseerde tanktechnologie waarrond talrijke semi-industriële processen worden opgestart

Containeroverslag daalde licht
De containeroverslag daalde het afgelopen kwartaal licht: uitgedrukt in standaardcontainers kwam de behandeling uit op 4.291.219 TEU. Dat is 1,7 procent minder dan in 2012, toen 4.363.403 TEU werd behandeld. Uitgedrukt in tonnage zakte de behandeling met 3,7 procent tot 51.512.611 ton. In dezelfde periode vorig jaar bedroeg deze overslag 53.481.408 ton. In de Le Havre – Hamburg Range behoudt de Antwerpse haven haar positie als tweede belangrijkste containerhaven, na Rotterdam en voor Hamburg.


Bij het conventioneel stukgoed werd er 5.352.352 ton gelost en geladen, een daling van 0,4 procent ten opzichte van 2012. Antwerpen behoudt weliswaar haar positie als belangrijkste stukgoedhaven uit de Range. De rorotrafieken daalden met 3,8 procent tot 2.317.514 ton. Het aantal behandelde auto’s nam met 5,6 procent toe tot 652.038.

Gedurende de eerste zes maanden van 2013 liepen 7.234 zeeschepen de haven van Antwerpen aan. Dit is een daling van 1,7 procent. De bruto tonnenmaat steeg evenwel met 3,5 procent naar 163,5 miljoen, wat aantoont dat steeds grotere schepen de Antwerpse haven aanlopen. In vergelijking met de eerste helft van 2012 liepen er dit jaar 35% meer +13.000 TEU containerschepen de Antwerpse haven aan.

Vorige week nog voerde de Cosco Pride, een containerschip uit de vloot van de Chinese rederij Cosco met een lengte van 366 meter en een diepgang van 14,9 meter, een succesvolle proefvaart uit vanuit het Deurganckdok. Zowel voor de rederij als alle nautische partners in de keten een opsteker.

"Naast de behaalde diepgang is de flexibiliteit en de professionaliteit die door alle partijen aan de dag werd gelegd, een uitstekend visitekaartje voor de Antwerpse haven, die de troeven van een zeehaven weet te combineren met haar ligging kort bij het Europese hinterland", luidt het.


Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Truckoccasions

Rijverboden