Clicky


MAN D3876-motor 'Diesel van het Jaar 2016'

MAN D3876-motor 'Diesel van het Jaar 2016'
13-04-2016 10:33 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

LEUSDEN - MAN’s D3876-motor voor trucks, bouwequipment en agrarische toepassingen is op bouwbeurs ‘bauma 2016’ in München uitgeroepen tot ‘Diesel van het Jaar 2016’. Het innovatieve concept van de krachtbron gaf bij de jury de doorslag. De onderscheiding wordt al elf jaar lang uitgereikt door het Italiaanse vakblad DIESEL.

De jury, bestaande uit journalisten van diverse vakmedia, was onder de indruk van zowel het fundamentele concept als de zeer sterke materialen van de D3876, die een combinatie is van een nieuwe 15,2 liter zescilinder lijnmotor en de bewezen D20/D26-motoren van MAN.

“Dat concept maakt de D3876 tot een nieuw ontwikkelde motor die tegelijkertijd vertrouwt op de ervaring die gedurende miljoenen kilometers is opgedaan,” aldus Fabio Butturi, jurylid en redacteur van DIESEL en DIESEL International.

Met dit concept als uitgangspunt heeft MAN tal van innovaties verwerkt in de ontwikkeling van de D3876. Top-down koeling, gewelfde kleppen, stalen zuigers, vuurringen en common-rail inspuiting bij een druk tot 2.500 bar zorgen er alle voor dat de D3876 een zeer betrouwbare en kostenefficiënte, maar tegelijkertijd verfijnde motor is.

Tijdens de IAA 2014 presenteerde MAN Truck & Bus de 15.2-liter zescilinder in-lijn D3876 LF dieselmotor: een krachtige, efficiënte en betrouwbare dieselmotor voor veeleisende transporttaken. Tegelijkertijd was de D3876 LF de nieuwe topversie in het Euro 6 motorengamma van MAN dankzij koppels van 2.500 tot 3.000 Newtonmeter en vermogens variërend van 382 tot 412 kW (520 tot 560 pk) voor lange afstanden en 471 kW/640 pk voor zwaar transport.

Deze nieuweling werd op de Agritechnica 2015 en bauma 2016 gevolgd door de doorontwikkeling van de D3876 als motor voor agrarische toepassingen en bouwequipment. De D3876 LE levert een vermogensspectrum van 415, 450 en 485 kW (565, 612 en 660 pk) voor oogstmachines, rupsgraafmachines en een groot aantal andere toepassingen. Geavanceerde uitlaatgasrecirculatie- en SCR-technologieën zorgen ervoor dat de motor met gemak voldoet aan de Tier 4 final en CARB US emissiestandaarden, evenals aan de EU Stage V norm.

Foto's

  • Van A naar Peter
  • Doornbos
    Doornbos
  • Ntur
    Ntur
  • Ntur
    Ntur