Clicky


Auto wordt rijdende harde schijf

Auto wordt rijdende harde schijf
12-04-2016 11:06 | Binnenland | auteur ANP

BUNNIK/DEN HAAG - Wie een nieuwe auto aanschaft, moet weten dat die een heleboel gegevens opslaat over zaken als rijgedrag, brandstofverbruik en rijroutes. Vooral bij elektrische auto's gaat het om een enorme schat aan privacygevoelige informatie. Via internet wordt die continue naar de fabrikant gestuurd.

Brancheorganisatie Bovag houdt dinsdagmiddag in Den Haag het symposium Wie zit er aan de knoppen? over de beschikbaarheid van de gegevens en wat er precies mee gebeurt. Volgens de Bovag moet het eerst en vooral gaan om de klant. "Privacy is een randvoorwaarde. De bestuurder of eigenaar van een auto moet weten dat er een hele lijst aan gegevens vrijkomt en toestemming geven voor verspreiding, of dat juist niet toestaan'', aldus een woordvoerder.

Moderne auto's versturen ook privacygevoelige informatie naar de fabrikant, bijvoorbeeld of iemand de veiligheidsgordel om heeft gedaan en wat de laatste honderd bezochte parkeerplaatsen zijn. "Als iemand in een leaseauto rijdt, moet duidelijk zijn wie over die data beslist: de berijder of de leasemaatschappij.''

Over precies twee jaar, vanaf april 2018, moeten alle nieuwe auto's zijn uitgerust met eCall, een oproepsysteem voor noodgevallen. Het apparaatje neemt na een ongeval automatisch contact op met alarmnummer 112 en verstrekt dan informatie afkomstig uit zogenoemde crash-sensoren. Ook geeft het informatie door over het aantal inzittenden en waar de auto zich precies bevindt. Nederland maakte zich in Europees verband al sinds 2010 hard voor snelle invoering van eCall.

Ook de ANWB waarschuwt al geruime tijd voor misbruik van gegevens en wil meer inzicht in wat fabrikanten met de informatie doen. Naast het schenden van privacy is er ook de angst dat de automobilist voor reparaties en onderhoud compleet afhankelijk wordt van de dealer. De ANWB zette de campagne 'My car, my data' op, voor regelgeving om de privacy te beschermen.

"De bijeenkomst dinsdagmiddag is bedoeld als een wake up call voor de branche. Dat alle neuzen dezelfde kant op staan als de kwestie wordt besproken in het Europees parlement'', aldus de Bovag-woordvoerder.