Clicky


Renovatie Velsertunnel gaat van start

Renovatie Velsertunnel gaat van start
08-04-2016 19:14 | Weer en Verkeer | auteur Redactie [FE]

VELSEN - Vanwege een grootscheepse renovatie gaat de Velsertunnel in de A22 tussen Beverwijk en Velsen vanaf 15 april 9 maanden dicht. Tijdens deze afsluiting neemt Rijkswaterstaat ook maatregelen om te voorkomen dat op het sluizencomplex een verkeersinfarct ontstaat en het schutproces wordt belemmerd. Ook zal de bereikbaarheid voor nood- en hulpdiensten en calamiteiten- en storingsdiensten geborgd worden.

Omleiding via A9 en Wijkertunnel

Voor automobilisten in de regio rond Beverwijk en IJmuiden is de Velsertunnel een belangrijke verbinding. Dagelijks rijden zo’n 65.000 auto’s door de tunnel. De renovatie is een ingrijpende operatie, die bovendien samenvalt met de bouw van de nieuwe zeesluis bij IJmuiden. ‘We zijn al sinds vorig jaar bezig om omleidingsroutes en bewegwijzering voor beide projecten zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen',vertelt Frans Gommers, adviseur mobiliteit bij Rijkswaterstaat. ‘Het verkeer wordt omgeleid via de A9 en de Wijkertunnel, die in beide richtingen tijdelijk een extra rijstrook krijgt.’

Om de doorstroming richting de A9 te bevorderen, legt Rijkswaterstaat op de knooppunten Velsen en Beverwijk en ten zuiden van de Velsertunnel 4 tijdelijke verbindingswegen – ook wel keerlussen – aan. Daarnaast gaan de vorig jaar aangelegde calamiteitenbogen in de oksels van de knooppunten Velsen en Beverwijk tijdens de renovatie permanent open.

Schutproces staat voorop

Gedurende de renovatie van de Velsertunnel neemt Rijkswaterstaat rond het sluizencomplex maatregelen om het verkeer – op de weg én op het water – zo goed mogelijk te laten doorstromen. "We hebben te maken met veel grote schepen die afhankelijk zijn van het getij, dus het is belangrijk dat daar geen vertraging ontstaat", vertelt Annet Metten van Rijkswaterstaat. "Bij de kleine sluis komen in het hoogseizoen stewards helpen bij het schutten van de recreatievaart. Zo is de brug minder lang open, wat de doorstroming van het verkeer ten goede komt."

Geen omleiding over sluizenroute

De sluizenroute is tijdens de renovatie van de Velsertunnel ongeschikt als omleidingsroute, benadrukt omgevingsadviseur Annet Metten van Rijkswaterstaat.

"Eén blik op het sluizencomplex leert dat deze route niet in staat is veel verkeer te verwerken. Auto’s moeten er noodgedwongen langzaam rijden. En als er een zeeschip door de sluis vaart, dan staat het wegverkeer stil. Scheepvaart heeft immers voorrang en houdt geen rekening met de spits. De sluizenroute raden we daarom ten zeerste af. Neem de officiële omleidingsroutes via de A9 en Wijkertunnel."

Beperkingen voor vrachtverkeer

Voor fietsers en automobilisten die nu al dagelijks over het sluizencomplex rijden, zijn slimme oplossingen bedacht om het oponthoud zoveel mogelijk te beperken. Zo vaart er tijdens de spits een extra pont om fietsverkeer te stimuleren.

"Met oog op de veiligheid blijven fietsers en bromfietsers overal gescheiden van het overige verkeer", vervolgt Annet Metten.

"Onderdeel van het bereikbaarheidsplan voor het sluizencomplex zijn ook maatregelen om het vrachtverkeer tegen te houden. Vanwege de vele haakse bochten geldt er op de sluizenroute een lengtebeperking voor vrachtwagens op de Noordersluis en voor de brug over de Middensluis geldt een aslastbeperking (gewichtsbeperking). Verder zullen verkeersregelaars in de eerste twee weken na het sluiten van de Velsertunnel het verkeer op het sluizencomplex in goede banen leiden. Door de werkzaamheden voor de aanleg van de nieuwe zeesluis zal ook de weg worden omgelegd. Het verkeer zal even moeten wennen aan de nieuwe situatie en ook rekening moeten houden met extra reistijd."