Clicky


Installatie OBU in ADR vervoerende vrachtwagens

Installatie OBU in ADR vervoerende vrachtwagens
05-04-2016 17:47 | Gevaarlijke Stoffen | auteur Redactie [FE]

ZWAAGWESTEINDE - Vandaag, dinsdag 5 april, verspreidde de vervoersorganisatie VERN een persbericht waarin wordt gewaarschuwd voor het feit dat de Belgische On Board Unit voor de vorige week gelanceerde kilometerheffing absoluut niet in de sigarettenplug geïnstalleerd zou mogen worden. Wanneer dit wel gebeurd zou 'verwijtbaar handelen' ten laste gelegd kunnen worden en zouden er fikse boetes staan op het aansluiten van de OBU op de sigarettenplug bij ADR voertuigen.

 Transport Online is vandaag uitgebreid in dit vraagstuk gedoken en kwam tot de conclusie dat tot nu toe alle experts het erover eens zijn dat de OBU ook bij ADR voertuigen gewoon op de sigaretaanstekerplug mag worden aangesloten..

Klaas de Waardt, voorzitter van VERN meldde vanochtend middels een persbericht: "De tolkastjes die aan de grenzen van België zijn te verkrijgen, veelal na lange wachtperioden, zijn wettelijk niet toegestaan voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Volgens de richtlijnen van het ADR die vastgelegd is in guidelines van de EU, is het verboden om het tolkastje, of andere elektronische apparatuur, aan te sluiten op de sigaretten aansteker. De aansluiting mag alleen gebeuren via een erkend inbouwstation, met een vaste kabelverbinding, met een zekering er tussen. Het is dus niet mogelijk om onderweg een tolkastje aan te schaffen tijdens het vervoer van gevaarlijke stoffen. Bij controle in België kan men hier voor een fikse boete krijgen. Op de website van Satellic staat dit ook aangegeven."

Ook Scania, meldt op haar website dat OBU's in vrachtwagens die ADR vervoeren ingebouwd dienen te worden.

Satellic, die de VERN aanhaalt is echter al minder overtuigend en meldt alleen dat de batterij verwijderd dient te worden bij ADR/ATEX vrachtwagens.

TLN is duidelijk: je mag de tolkastjes met sigarettenplug gewoon gebruiken bij ADR vervoer: "Onze conclusie is  dat hierover geen bijzonderheden zijn opgenomen; niet in het ADR, deel 9, en niet in de Rijkskeuringsvoorschriften, zolang een en ander maar binnen de cabine blijft en deugdelijk is. Er is geen verplichting om de OBU “in te bouwen”.

Renée Reijers van TLN vervolgt: "Voor de volledigheid is het ook aan de RDW voorgelegd en wij hebben bevestigd gekregen dat bovenstaande conclusie correct is met de kanttekening dat bij FL-voertuigen, wat de meeste zijn, de apparatuur wel binnen het hoofdschakelaar circuit gelegen moet zijn. Wanneer de aansteker valt buiten het door de hoofdschakelaar beveiligde circuit, moet deze worden beschermd volgens de voorschriften zoals vervat in sub-sectie 9.2.2.5 ADR."

De definitie ADR-voertuig is er niet. Wel zijn sommige voertuigen keuring plichtig en moeten dus aan bepaalde eisen voldoen, zoals bijvoorbeeld een tankwagen. Aan voertuigen die stukgoed vervoeren worden bijvoorbeeld geen bijzondere eisen gesteld wat het ADR betreft.

EVO adviseert eveneens haar leden, wanneer zij de deze vraag bij hen zouden voorleggen, dat zij de OBU gewoon kunnen aansluiten op de sigarettenplug.

Volgens het persbericht van de VERN mag in een ADR voertuig sowieso geen elektronische apparatuur worden aangesloten in de sigarettenplug. Ook dit wordt door diverse deskundigen op dit gebied ontkracht.

De redactie raadpleegde vandaag diverse gecertificeerde ADR opleiders. Geen van allen is bekend met het feit dat er (Europese) wetgeving is betreffende het gebruik van de sigarettenplug in ADR voertuigen. Volgens een van de opleiders is het wel zo dat er wordt gekeken naar de EX omgeving, de explosieve omgeving, echter de trekker van een ADR voertuig wordt nooit aangemerkt als EX omgeving. Zo mag je bijvoorbeeld rondom een vrachtwagen die explosief materiaal vervoerd niet roken, maar in de cabine van dat voertuig mag dat volgens de richtlijn weer wel.

Ook transportbedrijven die ADR vervoeren herkennen de richtlijn over de elektronische apparatuur in de sigarettenplug niet.

Ook transportorganisatie TLV, Transport en Logistiek Vlaanderen, herkent zich niet in deze regelgeving. Wel adviseren zij iedereen om de OBU in te bouwen vanwege het gebruiksgemak.

Verzekeraar TVM geeft aan bij incidenten altijd de wet- en regelgeving van het desbetreffende land te volgen.


Bent u tegen problemen opgelopen in België, of omringende landen, tijdens de controle van uw OBU in een ADR vervoerend voertuig? Laat het de redactie weten: redactie@transport-online.nl