Clicky


Katoen Natie Terminals wil schade staking verhalen op stakers

Katoen Natie Terminals wil schade staking verhalen op stakers
01-07-2013 10:56 | Algemeen | auteur de redactie
ANTWERPEN - Sinds woensdag 26 juni is er een staking gaande bij Katoen Natie Terminals in de Antwerpse Haven. De verzoeningsvergadering tussen Katoen Natie Terminals met de vakbonden van vorige week heeft, volgens het bedrijf, geen resultaat opgeleverd.

Doel van de vergadering was om duidelijkheid te verkrijgen rond de eisen van de vakbonden ten aanzien van Katoen Natie Terminals en na te gaan in hoeverre hieraan tegemoet kon gekomen worden met het doel de staking te beëindigen.

"Zoals uit de gesprekken van de afgelopen dagen is gebleken, is er geen enkele eis ten aanzien van Katoen Natie Terminals", meldt het bedrijf.

Het Antwerpse bedrijf is actief in het laden en lossen van schepen en opslag van goederen in de loodsen die bestemd zijn voor de schepen of na lossing naar de eindklanten worden gebracht. "De activiteiten in dit bedrijf worden uitgevoerd door erkende havenarbeiders van het algemeen contingent (P.C.301) en zijn wat dit betreft volledig in orde met de geldende wetgeving. Er is dus geen sprake van enige inbreuk of onregelmatigheid."

De eis van de vakbonden heeft, volgens Katoen Natie, betrekking op een ander bedrijf, Logisport. "In dit bedrijf worden logistieke activiteiten uitgevoerd onder het Paritair Comité 226 en dit al gedurende 20 jaar. Het is dan ook onbegrijpelijk dat de havenvakbonden geen overleg plegen met de vakbonden van dat Paritair Comité, maar in plaats daarvan de havenarbeiders die tewerkgesteld zijn bij Katoen Natie Terminals gebruikt om te staken", vervolgt Katoen Natie.

"Als gevolg hiervan loopt Katoen Natie Terminals onherroepelijke schade op. Verschillende rederijen hebben reeds torenhoge bedragen geclaimd voor hun schepen die gegijzeld worden aan de kaaien van dit bedrijf en geven aan de contracten te willen opzeggen. Klanten in het hinterland hebben hetzelfde gedaan voor hun goederen die geblokkeerd liggen in de loodsen en niet door hun vrachtwagens kunnen worden afgehaald waardoor de productie in deze bedrijven volgende week dreigt stil te vallen. Bepaalde trafieken die na maandenlange onderhandelingen konden aangetrokken worden naar Antwerpen uit andere havens dreigen terug te verhuizen."

"Tijdens de verzoeningsonderhandelingen van vrijdag heeft Katoen Natie Terminals als enige partij concessies gedaan en een voorstel geformuleerd om alvast de situatie in dit bedrijf dat helemaal niets te maken heeft met de eisen van de vakbonden, op te lossen.

Het lijkt ons dan ook meer te gaan om een strijd tussen de verschillende vakbonden waarvoor onze havenarbeiders gebruikt worden om bedienden te verdrijven. Wij zijn geen betrokken partij in deze territoriumstrijd en dreigen samen met onze klanten, de rederijen, de industrie en alle betrokken bedrijven het slachtoffer te worden van een gevecht tussen de havenvakbonden en deze van de bedienden."

"Dit is dramatisch voor de haven, de rederijen, expediteurs, de petrochemische industrie en alle in het havengebied gevestigde bedrijven die samen met ons het slachtoffer zijn van iets wat een zuivere strijd blijkt te zijn tussen vakbonden. Deze willen namelijk bedienden vervangen door arbeiders en dit op het moment dat de discussie op federaal niveau over het eenheidsstatuut op zijn hoogtepunt komt. Dit is totaal absurd en onbegrijpelijk en doet ons besluiten dat de actie niet gericht is tegen het bedrijf, maar tegen onder andere de bediendenvakbond", zegt Katoen Natie.

"Hierdoor dreigen onze werknemers het slachtoffer te worden als hun job verloren gaat ten gevolge van de contracten die Katoen Natie Terminals dreigt te verliezen. Gelet op het voornoemde kan de staking niet anders dan beschouwd worden als een doelloze staking."

Wegens de schade die inmiddels geleden werd en nog verder zal berokkend worden, zegt Katoen Natie Terminals voorlopig geen andere mogelijkheid te hebben dan deze schade te verhalen op de actievoerders.