Clicky


Busvervoer Almere: 'Er wordt op grote schaal zwart gereden, en niemand die er wat van zegt'

Busvervoer Almere: 'Er wordt op grote schaal zwart gereden, en niemand die er wat van zegt'
01-04-2016 19:07 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie [FE]

ALMERE - Het ‘open instapbeleid’ bij bussen en falende controles leiden in Almere tot een zeer ongezonde sfeer in het busvervoer. CNV Vakmensen oordeelt, op basis van gesprekken met chauffeurs, keihard over de dagelijkse praktijk in het openbaar vervoer in Almere.

“Er wordt op grote schaal zwart gereden. Chauffeurs doen er inmiddels niets meer tegen, ze kijken wel uit”, zegt CNV-bestuurder Hanane Chikhi.

“Bij het minste of geringste krijgen ze een verwensing of bedreiging naar het hoofd. De gemeente kijkt weg bij dit probleem en heeft totaal geen oog voor de sociale veiligheid van chauffeurs en passagiers.”

De CNV-bestuurder heeft geen goed woord over voor de marginale rol die sociale veiligheid speelt bij de nieuwe aanbesteding van het busvervoer in Almere. Tot eind mei kunnen vervoersbedrijven hierop inschrijven.

“De veiligheid is voor de gemeente geen issue. In het eisenpakket voor een nieuw vervoersbedrijf staat er vrijwel niks over. We eisen van de gemeente dat dit alsnog gebeurt.”

Asociaal gedrag wordt beloond

Volgens Chikhi realiseert de gemeente zich niet wat er in de dagelijkse praktijk aan de hand is. “Als ik met een pak melk onder mijn arm wegloop uit een winkel, word ik staande gehouden. Maar in een bus in Almere kunnen mensen in- en uitstappen zonder te betalen. We accepteren kennelijk een praktijk waarin chauffeurs niets meer durven zeggen en asociaal gedrag wordt beloond. De gemeente is hier als opdrachtgever mede schuldig aan. De gemeente moet eisen stellen aan de sociale veiligheid. Dit moeten we met elkaar gewoon niet accepteren. Er moeten veel meer controleurs komen, en de boetes moeten fors omhoog.”

Angst onder chauffeurs

Onder chauffeurs heerst angst, zegt Chikhi. “Verwensingen, bedreigingen en mishandeling zijn aan de orde van de dag. Ze voelen zich vogelvrij. Heel graag zouden ze met hun verhalen naar de media gaan, maar dat laten ze wel uit hun hoofd. Ze zijn bang voor represailles. Van passagiers én van hun werkgever Connexxion, die de chauffeurs eerder afvalt dan steunt. Connexxion probeert incidenten zoveel mogelijk uit de media te houden. Intussen speelt de gemeente mooi weer. Want incidenten die niet gemeld worden, die bestaan ook niet.”

Zwartrijders kosten duizenden euro’s

De CNV-bestuurder wijst erop dat Connexxion door het zwartrijden dagelijks duizenden euro’s aan inkomsten misloopt. “Op sommige trajecten en tijdstippen zit het aantal zwartrijders ver boven de 75 procent. Allemaal euro’s die het bedrijf misloopt, en die niet worden besteed aan het verbeteren van de veiligheid of het onderhoud van de bussen. En tegelijkertijd krijgen chauffeurs de pin op de neus als ze niet zuinig genoeg rijden. Het is bespottelijk wat hier gebeurt.”

Volgende week: actie van chauffeurs

Volgende week komen chauffeurs in actie, omdat ze bij de aanbesteding meer aandacht willen voor sociale veiligheid. CNV Vakmensen wil ook het publiek hierbij betrekken, zegt Chikhi. “Veiligheid is een zaak van ons allemaal, niet alleen van de chauffeurs, maar ook van de passagiers.”