Clicky


250ste Scania voor CARGOBOSS

250ste Scania voor CARGOBOSS
30-03-2016 13:24 | Nieuw Materieel | auteur Redactie [FE]

MAASDIJK - De Scaniadealer Maasdijk had recent de eer binnen een batch van tien voertuigen de 250ste Scania af te leveren bij CARGOBOSS. Een moment om even bij stil te staan, want het komt niet zo heel veel voor dat een transportbedrijf 250 voertuigen bij één en dezelfde dealer koopt.  Nu is er bij CARGOBOSS wel sprake van een bijzondere situatie. Het is één van de weinige transportbedrijven in Nederland waar de dealer letterlijk op het eigen erf zit.

“Naast de betrouwbaarheid van het product zelf, is dat één van de belangrijkste redenen dat wij de laatste jaren alleen Scania rijden”, aldus directeur Gerard van den Bos. “Maar het merk moet het natuurlijk wel blijven waarmaken. Anders kun je nog zo dicht bij elkaar zitten, als je niet op alle fronten tot elkaar komt, gaat het toch een keer over.”

Daar lijkt het voorlopig niet op. Want vast staat dat de tien nieuwe voertuigen een productief leven tegemoet gaan. “Wij rijden gemiddeld tegen de 1,5 miljoen kilometer met een truck. Daar doen we ongeveer zes jaar over. Dat we dat kunnen, bewijst voor mij de betrouwbaarheid van Scania. Want als je in ons werk iets absoluut niet kunt hebben, is het wel ongeplande stilstand.”

Daar speelt de rol van de dealer natuurlijk heel zwaar mee. CARGOBOSS gebruikt zijn eigen fleet-managementsysteem voor de planning en het contact met de basis. Maar de dealer maakt ook optimaal gebruik van de standaard ingebouwde Scania Communicator. Die verschaft hem real time alle relevante voertuigdata die hij nodig heeft voor het beste en meest efficiënte onderhoudsschema.

Via de Communicator kan de dealer ook zien wat er aan onderhoud aan staat te komen en hoe urgent dat is. Zo kan hij met een combinatie van preventieve en reguliere service, CARGOBOSS de grootst mogelijke uptime van een voertuig garanderen bij een zo kort mogelijke downtime. En dat is precies wat het bedrijf nodig heeft. Want als je jaarlijks gemiddeld 200.000 kilometer rijdt, sta je maar weinig op de dam.

De 250ste Scania is een R520 Topline 6x2 bakwagen met de dikke V8-motor onder de cabine. “Dat soort motoren gebruiken wij het meeste voor onze dubbel bemande ritten”, aldus Van den Bos.

De andere voertuigen zijn zeven R490 Topline 6x2 bakwagens en twee R450 Topline trekkers met de zuinige zescilinder SCR-only motor. Veiligheid is bij alle voertuigen een belangrijk issue. Alle voertuigen zijn daarom voorzien van AEB, LDW, ACC, een Scania Retarder en een zijzichtcamera. Active Prediction en TRS-koeling dragen verder bij een goed brandstofverbruik en dus minder CO2-uitstoot. Daartoe heeft CARGOBOSS overigens een automatische bandenspanningschecker bij het bedrijf staan die ook meteen de aslasten weegt. Het apparaat won vorig jaar een innovatieprijs van Rijkswaterstaat.

“Daardoor gaan wij zelden met een verkeerde bandenspanning of te hoge aslasten de weg op,” aldus Van den Bos. “Dat draagt niet alleen bij aan minder brandstofverbruik en dus minder CO2-uitstoot, maar ook minder kans op bandenschade onderweg en dus meer veiligheid.”

CARGOBOSS is een in 1902 opgericht internationaal transportbedrijf. Het bedrijf is  gespecialiseerd in het geconditioneerd (groupage) vervoer naar diverse bestemmingen in Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk. CARGOBOSS is ook actief in het vervoer van luchtvracht over de weg. Samen met zusterbedrijf van daalen transport beschikt zij over een 110 vrachtwagens en een modern op- en overslagcentrum in Maasdijk.