Clicky


Van Uden NedCargo wordt Europese speler met logistiek zonder verspilling

Van Uden NedCargo wordt Europese speler met logistiek zonder verspilling
24-03-2016 10:36 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

WADDINXVEEN - Van Uden NedCargo, specialist in de logistiek van voeding, drank en retail, heeft onlangs zijn ambities voor 2020 vastgesteld. Dan wil de onderneming 100.000 unieke producten in een markt van 500 miljoen consumenten leveren. En zodanig dat kosten-, voedsel- en milieuverspilling zo veel mogelijk worden tegengegaan. Om dit te bereiken is uitbreiding noodzakelijk, zowel qua diensten als geografisch.

“Onze focus op een logistieke keten zonder verspilling gaat verder dan het terugbrengen van kosten en CO2-uitstoot alleen. Er is op veel terreinen meer efficiency te behalen”, zegt Roderick de la Houssaye, directeur van Van Uden.

“Op gebied van voedselverspilling, tijd, talent en veiligheid, onder andere. Verspilling tegengaan, zit soms in de details: een kleine aanpassing in onze manier van werken kan voor de klant tijdwinst opleveren, bijvoorbeeld. Maar ook grote technische investeringen, die aantoonbaar tot grotere efficiency leiden voor onze klant, gaan we niet uit de weg.”

Supply chain engineers

Diverse ingrepen en vernieuwingen zullen er de komende vijf jaar toe leiden dat Van Uden in 2020 verspilling zo mogelijk volledig ‘uit de keten heeft gehaald’.

De la Houssaye: “Omdat we in de Benelux een van de grootste zijn in de levensmiddelenlogistiek, moeten we hier het voorbeeld in geven, vinden we. Laten zien dat we een passie hebben voor ons vak, logistiek, maar dat ook de maatschappij en de wereld ons aan het hart gaan.”

Buiten de gebruikelijke methoden om CO2-uitstoot tegen te gaan, zoals het bundelen van vrachten van klanten die aan dezelfde winkelketens en horecabedrijven leveren en het meenemen van vracht op de terugweg om leegrijden te voorkomen, probeert men bij Van Uden in de uitvoering op veel meer manieren verspilling tegen te gaan. Zo is er al een afdeling met supply chain engineers aan de slag, die samen met de klant werkt aan de oplossing van logistieke vraagstukken om werkprocessen met nog grotere efficiency te laten lopen. Is die oplossing gevonden, dan investeert Van Uden daar in ten bate van de klant.

Verspilling wordt ook bestreden door schadevrij, veilig en energiezuinig te werken en te rijden. Van Uden-chauffeurs krijgen hierin training en begeleiding door een persoonlijke rijstijlcoach. Medewerkers van Alpherium, de door Van Uden geëxploiteerde overslagterminal in Alphen aan den Rijn, voeren structureel overleg over veilig en schadevrij werken aan de hand van een risico-inventarisatie die gehouden is.

Europese speler

“Om meer klanten toegang te verlenen tot groen vervoer via de binnenvaart hebben we plannen voor de ontwikkeling van een nieuw distributiecentrum op bedrijventerrein Steekterpoort achter Alpherium. Men kan dan gebruik maken van de punctuele vaardienst voor containertransport die wij vanaf daar onderhouden met de zeehavens”, zegt mededirecteur Diederik Antvelink van Van Uden.

“Verder breiden we onze opslag en distributie uit naar Europa. We worden een Europese speler. Dat moet wel, want onze klanten willen strategisch gelegen multi-client warehouses met aansluiting op de binnenvaart van waaruit je een groot afzetgebied kunt bedienen. Dit leidt onder andere tot zuiniger voorraadbeheer en dus minder verspilling. Daar willen we aan tegemoet komen. Binnen de Benelux hebben we eind 2015 het bedrijf Eurobrokers bij Brussel om die reden overgenomen.  Verdere uitbreiding zal eerst gebeuren in koopkrachtige, kleinere landen in Europa. In deze landen kunnen wij snel onze systemen uitrollen en hebben wij een belangrijkere rol voor onze klanten. Uitbreiding naar de grotere landen zal via overnames gebeuren. Buiten Europa staat onze forwarding divisie overigens garant voor uitstekend geregeld transport.”

Nieuwe diensten om te ontzorgen

Niet alleen geografisch slaat Van Uden zijn vleugels verder uit, ook qua dienstverlening. Met een full service orderdesk neemt Van Uden alle zorg voor orders van hun klanten over. Omdat de Van Uden-medewerkers in de warehouses de producten van hun klanten (producenten van voeding, drank en retail) onder hun hoede hebben, zitten ze dichter bij ‘de bron’.

Supermarktketens, horeca en retailers kunnen hun bestellingen dus evengoed direct bij Van Uden doen, in plaats van bij de producent. Vervolgens handelt Van Uden de orders netjes en snel af. Van Uden verzorgt desgewenst ook de financiële administratie, het voorraadbeheer, de klantenservice en de e-commerce-activiteiten. Dit naast extra diensten die men altijd al bood, zoals co-packing en accijnsadministratie.

“Hiermee willen we onze klant zo veel mogelijk ontzorgen”, laat De la Houssaye weten. “De klant kan zich zo richten op zijn kerntaak: het ontwikkelen, maken en verkopen van producten.”

Via een geavanceerd, nieuw ICT-systeem heeft deze wel altijd inzicht in vorderingen en resultaten. “Bijkomend voordeel is dat we, doordat wij de regie hebben over de activiteiten die direct samenhangen met opslag en distributie, deze beter op elkaar kunnen laten aansluiten en efficiënter kunnen laten lopen. Dit leidt ook weer tot minder verspilling.”

Met klanten markten veroveren

Diederik Antvelink: “Wij hebben onze dienstverlening al fors uitgebreid de afgelopen jaren en ook al de eerste stappen naar het buitenland gezet. En we willen nog verder. Wat we graag willen is dat onze bestaande klanten met ons optrekken bij het ontwikkelen van nieuwe diensten en het veroveren van nieuwe markten. Om dit voor elkaar te krijgen, is natuurlijk een hoge klantwaardering noodzakelijk. Op deze manier zullen wij in 2020 ons doel kunnen bereiken: 100.000 unieke producten in een markt van 500 miljoen consumenten distribueren.”