Clicky


'EcoTwin' neemt deel aan European Truck Platooning Challenge

'EcoTwin' neemt deel aan European Truck Platooning Challenge
22-03-2016 15:52 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

EINDHOVEN - Een consortium van DAF Trucks, TNO, NXP en Ricardo neemt met EcoTwin deel aan de European Truck Platooning Challenge, die door het Nederlandse ministerie van Infrastructuur & Milieu op woensdag 6 april aanstaande georganiseerd wordt. Doel van de Challenge is het verkrijgen van toestemming van overheden om in heel Europa en op grote schaal vrachtwagencombinaties te kunnen testen, die draadloos aan elkaar gekoppeld zijn (‘platoons’). Daardoor kunnen zij erg kort achter elkaar rijden, met voordelen op het gebied van brandstofverbruik en dus CO2-emissie, veiligheid en doorstroming.

Bij Truck Platooning rijden trucks op korte afstand van elkaar door gebruik te maken van technologie voor het geautomatiseerd rijden. De Truck Platooning Challenge zal aantonen dat een tweede voertuig technisch in staat is om de voorliggende combinatie automatisch te volgen, gebruikmakend van Wifi-P, radar en camera’s. Hoewel binnen het ‘EcoTwin’-project al eerder is aangetoond dat het tweede voertuig daarbij ook automatisch kan sturen, ligt het accent tijdens de Truck Platooning Challenge op het zelfstandig gas geven en remmen. Daarbij bedraagt de geplande afstand tussen de beide combinaties 0,5 seconde, wat bij een snelheid van 80 km/u neerkomt op een onderlinge afstand van zo’n 10 meter.

Trucks verbonden met Wifi-P

Uniek aan de ‘EcoTwin’-combinatie is de geavanceerde Wifi-P-verbinding, ontwikkeld door NXP en speciaal bedoeld voor automotive toepassingen. Door de hoge snelheid van de communicatie kunnen de beide DAF vrachtwagens nog dichter achter elkaar rijden.

Dankzij Wifi-P hebben de chauffeurs van de ‘EcoTwin’-combinaties bovendien de mogelijkheid tijdens het rijden met elkaar te communiceren en wordt op een scherm in de tweede truck geprojecteerd wat de chauffeur in de eerste truck voor zich ziet (‘See Through’).

CO2-reductie, betere veiligheid en doorstroming

Door vrachtauto’s zo dicht mogelijk achter elkaar te laten rijden en maximaal gebruik te maken van aerodynamisch voordeel, zijn op termijn brandstofbesparingen tot 10% mogelijk en daarmee gelijke reducties in de uitstoot van CO2. Daarnaast zal Truck Platooning de verkeersveiligheid verder verhogen, vanwege de combinatie van wifi-, radar- en camerasystemen. Een ander voordeel ligt in het verder verbeteren van de doorstroming van het verkeer, aangezien ‘platoonende’ trucks elkaar niet zullen inhalen. Daarnaast wordt er gewerkt aan technologieën die in- en uitvoegen voor personenauto’s op een verantwoorde en veilige manier mogelijk maken.

Platooning technisch mogelijk

“Uiteraard is er nog veel doorontwikkeling nodig voordat we truck platooning als nieuwe technologie op de markt kunnen introduceren”, aldus Ron Borsboom, lid van de Board of Management van DAF Trucks en verantwoordelijk voor productontwikkeling.

“Dat zal zeker niet vóór 2020 zijn; met name op het gebied van wetgeving, aansprakelijkheid en acceptatie moet er nog veel geregeld worden. Samen met TNO, NXP en Ricardo tonen we tijdens de European Truck Platooning Challenge aan dat truck platooning technisch mogelijk is. Dat zou de weg voor truckfabrikanten vrij moeten maken om de technologie op de openbare weg verder te mogen testen om nog meer ervaring op te doen. De politiek is nu aan zet om dat mogelijk te maken.”

‘EcoTwin’ is een consortium van DAF Trucks, TNO, NXP en Ricardo, waarbij elke partij zijn specifieke kennis en ervaring inbrengt. NXP draagt zorg voor de draadloze, state-of-the-art communicatie tussen de beide voertuigen met gebruikmaking van camera’s, sensoren, radar en Wifi-P. Ricardo levert als toonaangevend consultancy-bedrijf adviezen op het gebied van de functionele veiligheid van de systemen, terwijl TNO bijdraagt aan het complete concept, de software en de samenwerking van alle nieuwe technologieën. DAF Trucks neemt – naast de integratie van alle systemen in de voertuigen – alle testwerkzaamheden voor haar rekening.