Clicky


Brussel wil meer concurrentie Rotterdamse haven

Brussel wil meer concurrentie Rotterdamse haven
23-05-2013 15:36 | Algemeen | auteur de redactie
BRUSSEL (Novum) - De Europese Commissie wil meer evenwicht krijgen op de Europese zeehavenmarkt. De commissie heeft donderdag een voorstel gepresenteerd om in totaal 319 zeehavens te verbeteren en beter te ontsluiten, waaronder veertien Nederlandse havens. Dat moet het 'scheve' marktaandeel van onder meer Rotterdam aanpakken, aldus de commissie.

De Europese handel verloopt voor driekwart via de zee. Een vijfde daarvan passeert via slechts drie havens, waaronder naast Rotterdam ook Hamburg en Antwerpen. "Deze scheefgroei leidt tot congestie en extra kosten voor verladers, vervoersbedrijven en consumenten", stelt de commissie.

De Europese Commissie wil de slechter presterende havens stimuleren hun achterstand in te halen. Zij moeten leren van de goed presterende havens. Van de in totaal twaalfhonderd Europese zeehavens zijn er nu 319 geselecteerd voor de campagne.

Nog voor de zomer komt Brussel met voorstellen. Zo wil de commissie onder meer regels opstellen voor eenvoudigere havenprocedures. Ook moet er één nationaal administratief loket komen en moet meer elektronisch worden gewerkt. De maatregelen moet in 2040 tien miljard euro aan besparingen opleveren.

De Rotterdamse haven en ondernemersorganisatie Deltalinqs zijn kritisch over het voorstel. Positief vindt men de grote rol die de lokale overheden krijgen toegedicht, zoals het Rotterdamse Havenbedrijf. De instelling van een nieuwe nationale toezichthouder die de haventarieven en markttoegang moeten toetsen wordt echter verworpen. Zo'n 'supervisor' leidt tot 'onnodige procedures en vertragingen', aldus de twee organisaties in een gezamenlijke reactie. De haven benadrukt wel voor meer marktwerking te zijn.

Eurocommissaris Siim Kallas stelt dat de plannen ook goed zijn voor de leidende havens, zoals Rotterdam. "Rotterdam is een model voor hoe het moet in Europa", zegt Kallas. "Onze plannen zijn bedoeld om deze goede voorbeelden te verspreiden in de gehele EU."

Volgens Kallas zorgt grotere concurrentie voor ontlasting van de drukke Nederlandse havens, zodat er ruimte is om de verwachte groei van het internationale zeehavenverkeer op te vangen. Daarnaast zorgen de nieuwe regels voor gelijke omstandigheden voor alle havens.