Transport Online - Franse boetes dubbelbemande ritten: terecht of onterecht?

Franse boetes dubbelbemande ritten: terecht of onterecht?

Franse boetes dubbelbemande ritten: terecht of onterecht?
17-03-2016 20:00 | Transport | auteur Redactie [FE]

DE WESTEREEN - Begin deze week communiceerde organisatie Transport in Nood dat er onterecht enkele hoge boetes in Frankrijk waren uitgeschreven voor het overtreden van de rij- en rusttijden tijdens dubbelbemande ritten.

Volgens de organisatie zouden de chauffeurs niet de benodigde 45 minuten rust hebben genoten na 4,5 uur rijden. Omdat de redactie van Transport Online veel vragen kreeg rondom deze berichtgeving en de eventuele gevolgen van deze handhaving zetten wij hier enkele feiten voor u op een rij.

Allereerst blijkt na navraag dat de boetes niet zijn uitgeschreven voor het niet nemen van 45 minuten pauze na slechts 4,5 uur rijtijd zoals in eerste instantie wel naar buiten toe is gecommuniceerd. De boetes zijn uitgeschreven voor het niet nemen van 45 minuten pauze nadat beide chauffeurs 4,5 uur hadden gereden. Dat heeft Antonio Oliveira, directeur van Transport in Nood donderdagmiddag tegenover Transport Online bevestigd.

Wanneer het hier enkelbemande ritten zou betreffen zouden de boetes terecht zijn geweest. In de EG verordening 561/2006 staat namelijk in Artikel 7:

Na een rijperiode van vier en een half uur neemt de bestuurder een aangesloten onderbreking van ten minste vijfenveertig minuten, tenzij hij een rusttijd neemt.

Deze onderbreking kan worden vervangen door een onderbreking van tenminste vijftien minuten gevolgd door een onderbreking van ten minste dertig minuten die elk zodanig tijdens de periode worden ingelast, dat aan de bepalingen van de eerste alinea wordt voldaan.

Dubbelbemande ritten

Bij dubbelbemande ritten rijden twee chauffeurs afwisselend van elkaar. Deze chauffeurs moeten elk als aparte bestuurder voldoen aan de rij- en rusttijden. Zo moet ook een chauffeur van een dubbelbemande rit zich houden aan de maximale rijtijd en arbeidstijd per dag/week en daarbij ook aan de minimale rusttijd. Echter voor een chauffeur die deel uitmaakt van dubbelbemande rit geldt dat een nieuwe dagelijkse rusttijd van tenminste 9 uur moet hebben genomen binnen 30 uur na het einde van een dagelijkse of wekelijkse rusttijd. (EU verordening 561/2006, Artikel 8.5)

Maar hoe wordt deze tijd berekent? Immers er is altijd één chauffeur die rijdt en één die niet rijdt. Voor de chauffeur die rijdt geldt uiteraard op dat moment de rijtijd. Deze chauffeur mag maixmaal 4,5 uur achter elkaar rijden daarna dient hij afgewisseld te worden door de andere chauffeur. De tijd dat de tweede chauffeur niet rijdt wordt door de tachograaf geregistreerd als 'beschikbaarheidstijd'.

Beschikbaarheidstijd = Arbeidstijd?

En die beschikbaarheidstijd is precies het onderliggende probleem van de Franse boetes. De ononderbroken rijtijd is de totaal bij elkaar opgetelde gereden tijd tussen twee onderbrekingen in of tussen een rusttijd en onderbreking in. Deze rijtijd mag niet langer zijn dan 4,5 uur. Daarna moet die rijtijd onderbroken worden door een onderbreking van 45 minuten.

Volgens ILT is de beschikbaarheidstijd geen pauze of rust. Pauze en/of een rustperiode is tijd waarover een chauffeur vrij kan beschikken. Over de beschikbaarheidstijd kan een chauffeur niet vrijelijk beschikken. Immers, je kunt als chauffeur niet uitstappen en een kopje koffie gaan drinken terwijl je collega doorrijdt.

Maar wat nu als een chauffeur tijdens de 4,5 uur dat zijn collega rijdt op bed kruipt en gaat slapen, dan rust hij toch? Nee, letterlijk gezien wel natuurlijk maar volgens de eerder genoemde EG verordening niet. Volgens deze verordening mag een chauffeur namelijk geen rustperiode nemen in een rijdende vrachtwagen(of bus).

Maar volgens het ILT telt de beschikbaarheidstijd wel als onderbreking van de rijtijd en hoeft tijdens een dubbelbemande rit er pas 45 minuten rust genomen te worden nadat beide chauffeurs elk in totaal 9 uur hebben gereden. In de tussentijd is het wisselen van chauffeur genoeg.

Als er meer dan 6 uur arbeid achter elkaar verricht wordt, dan moet er ook gepauzeerd worden ongeacht of dit rijtijd of arbeidstijd is. Arbeid is behalve rijden ook andere werkzaamheden zoals laden/lossen. De totale pauze op een dag moet minstens 30 minuten zijn als er op die dag tussen de 6 en 9 uur gewerkt wordt. Wordt er langer dan 9 uur gewerkt, dan moet er minstens 45 minuten pauze op die dag genomen worden.

Wanneer de beschikbaarheidstijd door de Fransen als arbeidstijd of diensttijd gezien wordt dan zou de Franse agent die de boetes uitschreef dus in zijn recht hebben gestaan. Immers, de ene chauffeur heeft 4,5 uur gereden, de andere chauffeur heeft 4,5 uur gereden. Beiden zouden, wanneer de beschikbaarheidstijd, eveneens beiden 4,5 uur, ook arbeidstijd is er al negen uren op hebben zitten en verplicht zijn om 45 minuten rust te nemen.

Boetes: terecht of onterecht?

TLN bevestigt bovenstaande uitleg. TLN heeft tot op heden zowel in Nederland, van het ILT, als van het Frans ministerie, nog geen eensluidend of bevredigend antwoord gekregen over hoe de beschikbaarheidstijd wordt uitgelegd en of deze meetelt voor de diensttijd.

TLN adviseert daarom chauffeurs van dubbelbemande ritten, vooralsnog tot er meer duidelijkheid is, om 4,5 uur te rijden, vervolgens te wisselen en aan het eind van de wissel, na 9 uur, 45 minuten pauze te nemen. Volgens de woordvoerdster van TLN is het overigens ook toegestaan om deze pauze als volgt te verdelen: tijdens de wisseling na de eerste 4,5 uur kan men 15 minuten rust nemen en nadat de tweede chauffeur 4,5 uur heeft gereden de resterende 30 minuten.

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,852
Diesel1,492

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen