Clicky


Van Gerven(SP): 'Bijmengen stookolie harder aanpakken'

Van Gerven(SP): 'Bijmengen stookolie harder aanpakken'
24-04-2013 14:08 | Algemeen | auteur de redactie
DEN HAAG - SP-Kamerlid Henk van Gerven wil dat zwendel met stookolie hogere prioriteit krijgt. Woensdag overhandigde Van Gerven het SP-rapport Stookoliezwendel aan het kabinet. Al ruim 18 jaar vraagt de SP aandacht voor het wegmengen van zwaar chemisch afval in stookolie van schepen.

Van Gerven: "Opeenvolgende kabinetten beloven een hardere aanpak van deze vorm van milieucriminaliteit. Toch varen er nog dagelijks schepen vol met schadelijke stookolie de Nederlandse havens uit."

Het verstoken van die olie levert wereldwijd 60.000 sterfgevallen per jaar op en door schade aan motoren worden schepen onbestuurbaar met alle risico’s voor de veiligheid in havens en op drukke scheepvaartroutes. Van Gerven: "Het wordt tijd dat minister Opstelten prioriteit geeft om die zwendel hard aan te pakken."

Om de zware stookolie vloeibaar en brandbaar te maken moet deze worden aangelengd. Het is lucratief voor de rederijen om te werken met afvalstromen van de petrochemische industrie. De chemiebedrijven moeten van het afval af. Als ze dat volgens de regels verwerken kost dat honderden euro’s per ton meer dan dat ze het in stookolie laten wegmengen. Dan levert het soms zelfs geld op.


"Wegmengen is schadelijk voor mens en milieu. Het is bovendien illegaal. Toch hebben bedrijven die dit doen vrij spel, de pakkans is bijna gelijk aan nul", aldus Van Gerven, "we moeten zorgen dat de KLPD, de douane en de Rijks inspectiediensten beter gaan samenwerken. Daarmee kunnen we de pakkans vergroten."

Uit gesprekken met de KLPD blijkt dat naast een betere samenwerking ook de wetten en regels duidelijker moeten worden. De Nederlandse wetgeving laat over de specifieke samenstelling van stookolie veel ruimte voor interpretatie. Het zou goed zijn als in de wet duidelijk komt te staan welke stoffen wel en welke niet in de stookolie mogen voorkomen. Dat maakt het een stuk eenvoudiger om het wegmengen van schadelijke stoffen te voorkomen.

Van Gerven: "De internationale regels voor stookolie in zeeschepen kunnen hierbij van pas komen. Er mogen alleen stoffen in stookolie zitten die voortkomen uit het primaire raffinageproces, dieselolie. Alle andere stoffen horen niet in stookolie thuis en mogen dan ook niet bijgemengd worden."