Clicky


OVV: Onnodige risico's vervoer gevaarlijke stoffen over het spoor

OVV: Onnodige risico's vervoer gevaarlijke stoffen over het spoor
10-03-2016 10:08 | Gevaarlijke Stoffen | auteur ANP

DEN HAAG - Spoorbedrijven creëren onnodige risico's bij het vervoer van gevaarlijke stoffen en er is te weinig risicobewustzijn op dit terrein. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) na onderzoek van een botsing tussen een reizigerstrein en een stilstaande goederentrein in Tilburg in maart vorig jaar.

Daarbij bleven de gevolgen beperkt, maar dit type ongevallen kan zeer ernstige gevolgen hebben, zo waarschuwt de OVV donderdag.

De OVV beveelt de NS aan om oude reizigerstreinen niet meer in te zetten op trajecten waar ook gevaarlijke stoffen over worden vervoerd. Die oude treinen zijn niet zo goed beveiligd als de nieuwere. Ook zouden goederentreinen in de achterste wagon geen gevaarlijke stoffen mogen vervoeren. De OVV vindt dat de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu dit moet voorschrijven.

In Tilburg ging het vorig jaar om een goederentrein die onderweg was van chemiepark Chemelot in Zuid-Limburg naar Rotterdam. De trein vertrok drie uur later dan gepland en in Tilburg werd er gestopt om een machinistenwissel mogelijk te maken. Dat was van tevoren niet voorzien.

De trein werd op een te kort zijspoor gezet doordat de lengte niet goed doorgegeven was. De machinist van een reizigerstrein reed door een rood sein en botste op de achterste wagon, die geladen was met het brandbare en explosieve butadieen.

Volgens de OVV hebben de betrokken spoorbedrijven "om logistieke en economische redenen beslissingen genomen die afbreuk deden aan het effect van reeds geldende veiligheidsmaatregelen''.

Ook voor de chemiebedrijven is een belangrijke rol weggelegd als het gaat over de risicobeheersing, aldus de OVV. Ook als de stoffen het bedrijfsterrein verlaten en per spoor worden vervoerd, blijven ze verantwoordelijk voor de veiligheid.