Clicky


Bunkerbranche wil betrouwbaarheid verder vergroten

Bunkerbranche wil betrouwbaarheid verder vergroten
24-04-2013 10:24 | Haven Nieuws | auteur de redactie
ROTTERDAM - De bunkerbranche is een intensieve samenwerking begonnen om de kwaliteit en de kwantiteit van bunkers die in Rotterdam worden geleverd, beter te borgen. Ook willen partijen vaststellen welke stoffen (in bepaalde concentraties) niet in bunkerolie zouden mogen voorkomen. De branche wil tevens meer transparantie met traceerbare productstromen en een efficiënter bunkerproces.

Daartoe ondertekenen Hendrik Muilerman namens de Vereniging Nederlandse Petroleum Industrie (VNPI), Johan van der Steen van de Nederlandse Vereniging voor de Energiebranche (NOVE), Boudewijn Siemons namens Vereniging van de onafhankelijke tankopslagbedrijven (Votob) en Hans Smits, CEO van het Havenbedrijf Rotterdam op 23 april een samenwerkingsverband. Het is voor de eerste keer dat de partijen gaan samenwerken om de betrouwbaarheid van de sector verder te verbeteren en het product commercieel nog aantrekkelijker te maken.

Concreet
Concreet betekent één en ander dat er naar gestreefd wordt dat de bunkerolie die in Rotterdam geleverd wordt, niet alleen voldoet aan de wettelijke eisen uit Marpol (Maritime Polution) Annex VI, maar ook aan de ISO-8217 norm. De branche wil dat duidelijk is welke stoffen (in bepaalde concentraties) in bunkerolie ongewenst zijn en zal zich maximaal inspannen om te voorkomen dat dergelijke stoffen in bunkerolie terecht komen. De branche streeft naar meer transparantie van de bunkerolieketen door nadere afspraken te maken over de traceerbaarheid. Zo zal er onder andere onderzoek gedaan worden naar bemonsteringsystemen.

Voorts zet de branche zich in voor de ontwikkeling van een betrouwbare, innovatieve manier om geleverde hoeveelheden vast te stellen, bijvoorbeeld door het gebruik van 'flow-meters'. Nog steeds komt het voor - ook bij grote leveringen die een waarde van ruim € 7 miljoen vertegenwoordigen - dat de geleverde hoeveelheid op een ‘traditionele’, minder nauwkeurige wijze wordt bepaald.


De grootste hoeveelheid bunkerolie wordt geleverd aan containerschepen. Deze schepen varen in lijndiensten en verblijven steeds korter in havens. Dat betekent dat er ook steeds sneller gebunkerd dient te worden. Het is dus in ieders belang dat het proces van bunkerleveringen zo soepel mogelijk verloopt.

Rotterdamse bunkerhaven
Na Singapore (40 miljoen ton) en Fujairah (20 miljoen ton), staat Rotterdam met 11 miljoen ton op de 3e plaats van ’s werelds belangrijkste bunkerhavens. Per maand vinden er 2.000 bunkerleverancies plaats. Op jaarbasis vertegenwoordigen die een waarde van ruim € 6 miljard.