Clicky


Nieuwe zware heftruckserie van Linde Material Handling met een hefvermogen van 10 tot 18 ton

Nieuwe zware heftruckserie van Linde Material Handling met een hefvermogen van 10 tot 18 ton
09-03-2016 10:43 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

ALMERE - De nieuwe zware dieselvorkheftrucks HT100Ds tot HT180Ds van Linde met een hydrodynamische aandrijving zijn de tweede serie in het hef bereik tussen de 10 en 18 ton dat Linde Material Handling (Linde) haar klanten biedt als alternatief voor de hydrostatisch aangedreven truck. De compacte trucks stellen een nieuwe norm in hun gewichtsklasse als het gaat om comfort, veiligheid, operationele efficiency en onderhoudsgemak.

Dankzij de nieuwe voertuigvormgeving heeft de bestuurder altijd goed zicht op de last en rondom de truck. Dit schept ideale omstandigheden voor veilig en snel werken. Daarnaast is het onderhoudsinterval verhoogd tot 750 bedrijfsuren door de nieuwe MTU-dieselmotor. Dit betekent dat de Linde trucks niet alleen significant beter zijn dan de marktstandaard, maar ook inspelen op de toenemende vraag van logistieke havenbedrijven en industriële bedrijven naar zo kort mogelijke stilstandtijden.

De nieuwe zware heftrucks zijn geschikt voor zowel binnen- als buitentoepassingen en kunnen worden ingezet voor uiteenlopende transporttaken waarbij zware lasten snel en veilig moeten worden verplaatst. Linde heeft een modulair basisconcept ontwikkeld, zodat klanten de voertuigen kunnen configureren op basis van hun specifieke toepassingen.

De compacte krachtpatsers hebben een hefvermogen van 10, 12, 14, 15, 16 of 18 ton en zijn verkrijgbaar met een motorvermogen van 129, 150 of zelfs 170 kW. Bovendien kunnen bijna alle modellen worden geleverd met een lastzwaartepunt van 600 of 1200 millimeter. Tot de mogelijkheden behoort ook een brede selectie aan vorkverstellers die flexibel kunnen worden aangepast aan de specifieke transporttaak en het type last. Voor laden en lossen op moeilijke ondergrond is bijvoorbeeld een vorkenversteller met hoogteregulering van +/- 5 graden beschikbaar. Verder kunnen gebruikers kiezen tussen hook on-, pin type of met bouten bevestigde vorken.

Onderhoudsvriendelijk ontwerp

Naast het grote aantal opties en varianten hebben de zware heftrucks zelfs nog meer te bieden: allereerst worden ze gekenmerkt door een compact ontwerp, ondanks hun hefvermogens. Het nabehandelingsysteem voor uitlaatgassen, inclusief uitlaat, luchtinlaat en gecombineerde koeler, is geïntegreerd in het dynamische chassis, waardoor de bestuurder goed zicht heeft op de achterliggende ruimte tijdens het achteruit rijden.

Bovendien bieden het grote achterraam, de bijna centrale stoelpositie en de intuïtieve indeling van de in de armsteun geïntegreerde bedieningshendels, allemaal een hoge mate van manoeuvreerveiligheid voor de bestuurder. Bij het heffen van zware lasten heeft de bestuurder vrij zicht op de vorken en de last mede door het panoramadak van gehard glas. De kantel cabine zorgt in combinatie met de in het chassis geïntegreerde gecombineerde koeler voor groot onderhoudsgemak.

Terwijl de cabine elektro-hydraulisch naar voren kan worden gekanteld, kan de gecombineerde radiator naar de achterzijde worden geopend. Het voordeel hiervan is dat de voorover gekantelde cabine geen ruimte opzij inneemt, waardoor servicemonteurs de onderdelen in het motorcompartiment van beide kanten kunnen benaderen. Het compacte voertuigontwerp wordt aangevuld met zeer robuuste onderdelen voor de mast, assen, het hydraulische systeem en de transmissie.

De MTU-motor met geïntegreerd nabehandelingsysteem voor uitlaatgassen, dat gebruikmaakt van AdBlue of Diesel Exhaust Fluid (DEF), voldoet aan de huidige emissienormen van de EU, Stage IV, en EPA Tier 4F, en is stil, betrouwbaar en zuinig in brandstofverbruik. Onderhoud is pas vereist na 750 bedrijfsuren, wat de motor niet alleen onderhoudsvriendelijker maakt, maar ook zuiniger dan andere motoren op de markt, die al na ongeveer 500 bedrijfsuren onderhoud nodig hebben.

Grote variatie aan opties

Zoals gebruikelijk bij Linde kan worden gekozen uit een uitgebreide lijst opties, zodat klanten de heftrucks kunnen optimaliseren op basis van hun specifieke toepassingen. Tot deze opties behoort bovenal het Linde SMS (Service Monitoring System) dat de bestuurder niet alleen belangrijke bedrijf- en gebruiksgegevens biedt, maar ook de service-intervallen voor de heftruck berekent op basis van de daadwerkelijke inzet. Een nieuw voordeel is dat het systeem naast de bedrijfsuren ook kan detecteren of de truck in beweging is of stilstaat terwijl de motor draait.

Zo kan het aantal olieverversingen voor de transmissie, aandrijfas en het hydraulische systeem worden afgestemd op basis van gebruik en daardoor significant worden verminderd. Dit levert duidelijke tijd- en kostenbesparingen op. Andere nuttige opties voor de heftruck zijn bijvoorbeeld 7-inch displays in de cabine, een achteruitrijcamera met automatisch achteruitrijradar alarm en tal van attachments die het transport van grote en lange lasten mogelijk maken.

Zware trucks voor de wereldmarkt

De nieuwe zware heftrucks HT100Ds tot HT180Ds met hydrodynamische aandrijving (torque converter) worden wereldwijd aangeboden met twee typen motoren: MTU en Perkins, afhankelijk van de toepasselijke emissieklasse in de verkoopregio. Zelfs voordat ze op de markt zijn gebracht hebben de heftrucks hun waarde al bewezen in langdurige praktijktests: bijvoorbeeld in de logistiek bij het transporteren van bulkgoederen en staalproducten in de haven van Flixborough in het Verenigd Koninkrijk en bij BESTA Eisen- und Stahlhandelsgesellschaft in Lübbecke, Duitsland. Andere potentiële toepassingsgebieden voor de nieuwe heftrucks omvatten bijvoorbeeld de bouw en de houtbewerking- en automobielindustrie.