Unilin laat kleine vervoerders opdraaien voor Belgische kilometerheffing

Unilin laat kleine vervoerders opdraaien voor Belgische kilometerheffing
08-03-2016 16:27 | Transport | auteur Redactie [MV]

EGMOND AAN DEN HOEF - Sprenkeling Vervoer is één van de huisvervoerders van het Belgische bedrijf Unilin. "Ik kreeg onlangs brieven met daarin het verzoek om de kilometerheffing die 1 april in België ingaat voor mijn rekening te nemen. Dat is onmogelijk", verzucht eigenaar Jan Sprenkeling van genoemd bedrijf in Egmond aan den Hoef.

"Dat kan mijn bedrijf niet dragen. Ook veel van mijn collega’s die voor Unilin rijden niet. De marges zijn klein of niet aanwezig  Ik heb de collega’s benaderd en die laten weten het ook niet te kunnen."

Niet doorberekenen

In de brief schrijft de directie van Unilin onder andere: "Een van de grote uitdagingen voor 2016 is de beslissing van de Belgische overheid om vanaf 1 april een kilometerheffing in te voeren. Wij begrijpen dat dit een impact zal hebben op uw kosten. maar gaan er vanuit dat u deze kosten niet zal doorberekenen aan Unilin. Maar deze zal wegwerken via noodzakelijke verdere interne optimalisaties. Enkel op die manier zullen wij in staat zijn om onze gezamenlijke groei samen met u verder te bestendigen."

Geen normale marges

Sprenkeling: "In de transportsector zijn al nagenoeg geen normale marges te halen en wij moeten keer op keer alles uit de kast halen om te overleven. Helaas is dit voor mij wederom een voorbeeld waaruit blijkt dat men meedogenloos met de transportsector omgaat.”

Mijn collega’s hebben mij gemeld dit niet te accepteren. Ik zal dit ook niet doen. Donderdag 10 maart heb ik een gesprek met Unilin. Dan zal ik hierover beginnen. Dat is mijn eerste reactie hierover tegen hen. Ik ben benieuwd wat ze ermee gaan doen”, vertelt Sprenkeling.

Verdrietig of boos

“Dit werk in België doe ik sinds 25 jaar eerst voor Spano en sinds die is overgenomen door Unilin, rij ik voor de laatste. Het is een vrij groot bedrijf. Aanvankelijk kende ik de mensen en wist ik wat kon verwachten. Er was respect voor elkaar en een onderlinge band. De laatste jaren is dat aan het veranderen. Als ik nu met ze in gesprek ga, zit ik alleen tegenover zo’n drie medewerkers van Unilin. En dan zeggen ze wat ik mag”, verduidelijkt hij.

“Donderdag moet ik uiteraard zakelijk en netjes blijven. Ik zal mezelf moeten inhouden zodat ik niet verdrietig of boos wordt”, klinkt het.

Gaat niet lukken

Wat gaat Sprenkeling Vervoer de doorberekening van de kilometerheffing kosten? “In mijn geval rijdt mijn bedrijf dagelijks zes ritten op België. Kortrijk-Maastricht kost 25 euro aan kilometerheffing. Dus 150 euro per dag moet ik bijleggen. Dat gaat niet lukken”, reageert de ondernemer.

“In de brief stelt Unilin dat wij intern moeten optimaliseren. Dat is niet verder mogelijk. In mijn geval moet Unilin het voor hun rekening hebben, anders heeft mijn bedrijf geen bestaansrecht meer. En zie ik vanzelf het licht uitgaan."

Geen standpunt TLN

“Ik heb met Transport en Logistiek Nederland (TLN) gebeld en de situatie uitgelegd. Ik hoopte dat ze met een standpunt komen, maar dat is niet gebeurd. Wel maakte iemand mij wegwijs op de website van TLN over de kilometerheffing. Wat ik moet doorberekenen. Nogmaals, liever zie ik dat ze wereldkundig gaan maken dat Unilin niet goed bezig is en dus een standpunt innemen.”

Febetra: Totaal onaanvaardbaar

De Koninklijke Federatie van Belgische Transporteurs & Logistieke Dienstverleners Febetra neemt dat gehoopte standpunt overigens wel in. “Via een aantal van onze leden kregen wij de brief van Unilin. Waarin staat vermeld dat ze ervan uitgaan dat de vervoerder de kosten van de kilometerheffing zal wegwerken via noodzakelijke verdere interne optimalisaties. Dit is uiteraard totaal onaanvaardbaar”, laat de Belgische organisatie weten.

“En hebben de volgende reactie gestuurd aan Unilin: Via een aantal van onze leden kwamen wij in het bezit van een brief die u naar aanleiding van de invoering van de kilometerheffing aan uw transporteurs gericht heeft.”

Diep geschokt

“De inhoud van die brief aan uw transporteurs heeft ons diep geschokt. De toon en de bewoordingen die u gebruikt, getuigen van bitter weinig respect voor de vervoerders die nochtans een essentiële schakel in uw logistieke keten zijn.”

"Rekening houdend met de grote financiële impact die de kilometerheffing heeft, zijn er voor vervoerders maar twee opties: de meerkosten doorrekenen of failliet gaan. U zal het met ons eens zijn dat elke ondernemer die voor een dergelijke keuze staat er logischerwijze voor opteert om de meerkosten door te rekenen."

Andere paden bewandelen

Febetra hoopt dat gezond verstand bij de directie van Unilin ervoor gaat zorgen dat ze het voornemen om de kilometerheffing voor rekening van de vervoerder te laten komen, gaan intrekken. Anders wil de organisatie andere paden gaan bewandelen om het voor de transporteurs op te nemen.

TLV: Brief negeren

Ook het Belgische Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV) heeft een reactie gegeven op deze kwestie. En meldt aan Unilin: “Wij verzoeken u met aandrang om alsnog met uw leveranciers de gesprekken op te starten over een correcte vervoersprijs, aangepast aan de realiteit die na de start van de kilometerheffing zal aanwezig zijn.”

 "TLV is ervan overtuigd dat u er niet gebaat bij zou zijn dat bepaalde leveranciers hun kwaliteitsniveau naar beneden zouden moeten halen, of gewoon afhaken om nog voor uw bedrijf te werken", vervolgt de organisatie. Bovendien roep TLV de leden op solidair te zijn en de brief van Unilin te negeren.

Reactie Unilin

Transport Online heeft Unilin-directeur Jan de  Leersnyder dinsdagnamiddag benaderd voor een reactie. Hij is niet bereikbaar voor commentaar.



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Truckoccasions

Rijverboden