MAN op IFAT München 2016: flexibel, efficiënt en milieubewust

MAN op IFAT München 2016: flexibel, efficiënt en milieubewust
04-03-2016 10:08 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

MÜNCHEN - Flexibiliteit, oog voor het milieu, functionaliteit, verbruik en betrouwbaarheid; gemeenten en bedrijven in de afvalverwerkings-, wegonderhoud- en winterservicesectoren stellen hoge eisen aan hun voertuigen. Deze criteria staan tijdens de IFAT 2016 centraal op de MAN-stand (standnummer 317). Op ’s werelds meest toonaangevende vakbeurs voor water-, riool- en ruwe materialenbeheer toont MAN van 30 mei t/m 3 juni 2016 in München tal van innovatieve en praktische oplossingen.

Efficiency in bediening en onderhoud begint voor ondernemers en gemeenten bij de keuze voor op maat gemaakte voertuig/opbouw combinaties. MAN biedt daarvoor een uitgebreide keuze met de TGL-, TGM, TGS- en TGX-modellen, in toegestane totaalgewichten variërend van 7,49 tot 41 ton. De vier modellen die MAN op de vakbeurs tentoonstelt, hebben alle één centraal kenmerk: flexibiliteit.

Flexibiliteit – MAN TGM 13.250 met verwisselbare opbouwen

Een veegmachine wordt normaal gesproken enkel op droge dagen ingezet, terwijl een zoutstrooier normaliter maar een paar maanden per jaar inzetbaar is. Een kipper daarentegen wordt het gehele jaar door gebruikt, voor uiteenlopende transportdoeleinden. De oplossing: één chassis, drie functies. Deze variatie aan combinaties onderstreept de flexibiliteit van MAN. Het chassis is 24 uur per dag inzetbaar en garandeert daarmee maximale inzet, en voor gemeenten een tastbare ‘return on investment’.

De MAN TGM 13.250 4x4 BL all-wheel-drive versie kan worden voorzien van een veeginstallatie of dienst doen als kipper met een pekelstrooi-installatie. MAN heeft het voertuig zo ontworpen dat de verschillende opbouwen snel en eenvoudig kunnen worden gewisseld. Een veegmachine vergt vrije installatieruimte tussen de assen voor de borstelrollers, de ronde borstels en de afzuiging.

Daartoe heeft MAN het Euro 6 uitlaatgasnabehandelingssysteem inclusief de uitlaatpijp, de luchtketels en de accubak verplaatst naar een frame achter de cabine. De dieseltank is verhuisd naar de linkerzijde, waardoor aan de rechterkant van het frame ruimte ontstond voor de veegunit. MAN biedt daarnaast een centrale hydrauliektank voor elke opbouw, in plaats van afzonderlijke tanks met hydraulica-olie.

Het all-wheel-drive systeem garandeert niet alleen voorwaartse aandrijving als kipper tijdens offroad rijden, maar ook in de winter bij het ruimen van sneeuw. Het zorgt voor extra bodemspeling onder het chassis voor de veeg- en afzuiginstallatie. De winterservice-uitrusting maakt deel uit van het uitgebreide leveringsaanbod van MAN. Een special feature van de TGM-serie met vermogens tussen 13 en 15 ton inclusief all-wheel-drive is de standaard luchtvering op de achteras.

Veiligheid – ESP voor all-wheel-drive voertuigen

Per direct levert MAN nu ESP voor 2-assige gemeentevoertuigen met optionele all-wheel-drive. De wetgeving vereist enkel ESP voor het wegchassis. Kippers die voor uiteenlopende doeleinden op bouwplaatsen worden ingezet, worden echter vaak besteld met all-wheel-drive om ook werk buiten de gebaande paden te kunnen verzetten. In de praktijk rijden ze echter het grootste deel van de tijd op een verharde ondergrond. MAN’s besluit om ESP ook te installeren op all-wheel-drive versies van de TGM- en TGS-serie, verhoogt de veiligheid daarmee nog verder.

Functioneel – MAN TGS 28.400 6x4-4, afgestemd op winterse inzet

De MAN TGS 28.400 6x4-4 3-asser combineert de voordelen van grip, wendbaarheid en efficiency. De chassisconfiguratie is bovendien in nauwe samenwerking met gebruikers ontwikkeld. Af-fabriek levert MAN een all-wheel-drive chassis met een stuurbare naloopas. Voor sectorspecifieke uitrusting voor winterse inzet hoeven klanten zich daardoor niet langer te wenden tot externe ombouwspecialisten.

De derde as, die is ontworpen voor een capaciteit van 9 ton, vergroot het totale laadvermogen, wat een groot voordeel biedt met het oog op de hoeveelheid pekel die kan worden vervoerd om uit te strooien. De bestuurder zal de extra stuuras weten te waarderen vanwege de hoge mate aan wendbaarheid voor een voertuig dat zo’n 8,5 meter in lengte meet. Deze MAN TGS 28.400 6x4-4 BL wordt tentoongesteld met een chassis met winterservice-uitrusting zonder opbouw, om zo de voor deze sector speciale configuratie te kunnen laten zien.

Efficiency – MAN TGS 32.360 vuilniswagen met 4 assen

Een 4-assige vuilniswagen biedt ruimte voor maximale efficiency. Ten opzichte van een uitvoering met drie assen kan het langere chassis met het hogere laadvermogen een opbouw met een volume van 28 kuub dragen; een toename van zo’n zes kuub. De centralisatie van het netwerk van afvalverwerkingsbedrijven vergroot de afstand tussen de inzamellocatie en plek van verwerking. Een groter volume beperkt daardoor het aantal dagelijkse cycli en daarmee de hoeveelheid tijdbesparende transporten. Het hogere laadvermogen en de optimale aslastverdeling zijn aanvullende voordelen van deze 4-asser. Het chassis van de MAN TGS 32.360 8x2-6 BL op de IFAT 2016 is geschikt voor een afvallader met laadvoorziening aan de achterzijde.

Efficiency – MAN TGM 26.340 met gewichtsvoordeel

Ten opzichte van de TGS-serie als basis voor een 3-assige vuilniswagen onderstreept de MAN TGM nadrukkelijk zijn kracht op het gebied van laadvermogen. Efficiency komt natuurlijk niet alleen in prijs tot uiting – als onderdeel van de totale cost of ownership (TCO) – maar ook in de ergonomie bij dagelijks gebruik. De instap in de cabine vergt slechts twee stappen, minder dan in de grotere uitvoeringen. Het voordeel daarvan wordt duidelijk gedurende een complete werkdag, waarbij regelmatig in- en uitgestapt wordt.

De MAN TGM is ontworpen voor een totaal gewicht van 26 ton en heeft per ophaalronde een ton meer laadvermogen ten opzichte van de MAN TGS. Dat betekent een belangrijk voordeel in flexibiliteit bij het beladen van de 22 m³ opbouw. De TGM 26.340 6x2-4 BL die op de MAN-stand zijn opwachting maakt, is voorzien van de bediening die de vuilniswagen als achterlader efficiënt maakt. Hij is uitgerust met de voor deze sector speciaal ontwikkelde MAN TipMatic software, de “halterem” en de opbouwbediening op de armsteun. Het voertuig herbergt tevens een nieuwe generatie veiligheidssystemen. Daartoe behoren onder meer de LGS rijbaanbewaking, de EBA2 noodstopassistent en het noodstopsignaal.

Veiliger zicht – nieuw infotainmentsysteem met groot scherm

De noodzaak voor grote schermen in de cabine is duidelijk. De bestuurder gebruikt die om de omgeving van het voertuig in de gaten te houden, bijvoorbeeld bij het achteruit manoeuvreren. Binnenkort introduceert MAN de nieuwe MMT Advanced infotainment radio. Het 7 inch scherm daarvan is geïntegreerd in het instrumentarium. Dat voorkomt de montage van extra schermen die mogelijk het zicht van de bestuurder op de weg blokkeren. Eén van de vele functies van MMT Advanced is het waarnemen van signalen via twee externe camera’s. Deze worden ofwel door een druk op een knop door de bestuurder geactiveerd, ofwel automatisch via het gebruik van vooraf bepaalde functies.



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Truckoccasions

Rijverboden