Clicky


Overnachtingsplaatsen essentieel voor binnenvaart

Overnachtingsplaatsen essentieel voor binnenvaart
03-03-2016 20:13 | Algemeen | auteur Redactie [FE]

DEN HAAG - Als gebruiker van overnachtingsplaatsen is de brancheorganisatie van de binnenvaart, Koninklijke BLN-Schuttevaer, een belangrijke partij in dit project. Met Leny van Toorenburg kijken we terug op de samenwerking en vooruit naar het gebruik van de overnachtingsplaatsen.

Betrokken bij elke stap in het proces

Leny geeft aan dat zij tevreden is met de rol van Koninklijke BLN-Schuttevaer in het project. “Al in een vroeg stadium zijn wij als branchevereniging betrokken. In elke stap hebben wij onze expertise ter beschikking gesteld en onze visie mogen geven. Ook Bas Goudriaan, oud schipper, van onze afdeling Ouderkerk is vanaf het begin betrokken. Terugkijkend zijn we steeds goed betrokken.”

Essentieel voor binnenvaartondernemer

Terug naar het doel van het project, waarom zijn overnachtingsplaatsen belangrijk? Leny: “Omdat binnenvaartondernemers aan het vaar- en rusttijden besluit moeten kunnen voldoen, moet je voldoende ligplaatsen hebben. Daarnaast zijn er schepen die continu varen, maar wel op gezette tijden personeel moeten wisselen. En overnachtingsplaatsen zijn ook belangrijk voor de sociale functie, want het zijn toch vaak nog familiebedrijven.”

Economische gevolgen te weinig plaatsen

Hoe gaan schippers om met een volle overnachtingshaven? Leny: “Ja, dat is een probleem. Dat is mede waarom wij deze plaatsen zo belangrijk vinden. Als de plaatsen vol zijn moet je zien dat je snel ergens anders terecht komt. Dat kan leiden tot boetes omdat de vaartijd er op zit. Er zijn op dit moment te weinig ligplaatsen. Dat maakt de planning ingewikkeld; een ligplaats twee uur voordat je vaartijd om is, is economisch gezien geen optie.”

Overnachtingsplaatsen in de praktijk

Leny licht toe hoe overnachtingsplaatsen gebruikt worden. “Eigenlijk is het heel simpel. Je maakt vast en legt je schip aan. Schippers melden zich bij de verkeerspost Dordrecht en stemmen onderling af als ze bij elkaar op zij gaan liggen. Mensen gaan aan of van boord voor de normale wal gebonden dingen als boodschappen, doktersbezoek of het halen van de kinderen van het internaat. Daarvoor gebruiken zij een auto die meestal met behulp van de autokraan van het schip aan de wal wordt gezet.”

Navigatie en uit een haven

Het in en uit de haven navigeren is voor schippers dagelijkse routine. “Schepen beschikken over de modernste navigatie en communicatie apparatuur. Alles aan boord moet aan strenge veiligheidseisen voldoen. Op de radar en het AIS informatiesysteem wordt duidelijk wat er voor een scheepvaart aan komt. Wanneer nodig leggen zij via de marifoon contact met andere schepen en de veerpont.” Aldus Leny.