Clicky


Schade-expert: Ontruimen vluchtelingenkamp Calais verschuift problematiek voor transportsector

Schade-expert: Ontruimen vluchtelingenkamp Calais verschuift problematiek voor transportsector
03-03-2016 09:47 | Transport | auteur Redactie [FE]

DOVER(GB) - "Het ontruimen van het vluchtelingenkamp in Calais vermindert mogelijk de overlast ter plekke, maar biedt allesbehalve een adequate oplossing voor de problematiek waarvoor de transportsector zich gesteld ziet. De kans op ongewenste vluchtelingen aan boord van vrachtwagens wordt er niet minder op, maar zal in eerste instantie zelfs verergeren. Dit omdat voor veel van de, vaak wanhopige vluchtelingen de noodzaak nóg groter wordt om nu een poging te wagen om alsnog de oversteek naar Engeland te maken”, stelt schade-expert Sander Bunschoten van Special Port Services (SPS).

“Daarnaast verschuift door de ontruiming  de problematiek naar elders in Frankrijk of naar België of Nederland om van daaruit de gewenste bestemming te bereiken. Ook in de havenplaatsen in deze landen worden al veel meer vluchtelingen ontdekt dan voorheen.”

Volgens berekeningen van brancheorganisatie TLN kost deze problematiek alleen al de Nederlandse transportbedrijven 150 miljoen euro per jaar en de Europese sector het zes- tot zevenvoudige.

“Deze forse schadepost wordt onder meer veroorzaakt door de opgelopen vertraging, omzetverlies, materiële schade aan de transportmiddelen en doordat ontvangers de lading afkeuren wanneer bij ontvangst is gebleken dat er ongewenste personen ‘aan boord’ zijn geweest. Dat gebeurt vooral bij transporten van voedingsmiddelen en kleding, maar ook bij andere goederen”, benadrukt Bunschoten, volgens wie in het gebied rond Calais dagelijks in 50 tot 100 vrachtwagens vluchtelingen worden ontdekt.

Met de opzet van een vestiging  van  Special Port Services (SPS) op een strategische locatie, de haven van Dover in Groot-Brittannië, verwacht Bunschoten met snelle, professionele en praktische inspecties en interventies ter plekke de schadelast voor zowel transportbedrijven als verzekeraars fors terug te kunnen dringen en tegelijkertijd de onnodige verspilling van voedsel tegen te kunnen gaan.

“Ik schat in dat we door onze aanpak de vertraging voor transporteurs tot zo’n 90 procent kunnen verminderen en de materiële schadelast voor hen en voor verzekeraars met ongeveer een kwart. Daarnaast denken we door onze interventies te kunnen realiseren dat 25 tot 75 procent minder levensmiddelen onnodig worden vernietigd.”

SPS is gevestigd aan Western Docks in Dover, Verenigd Koninkrijk.